Vis enkelt innlegg
Gammel 29-09-13, 23:16   #10
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Er det flere som opplever at de må spise (for) mye iløpet av arbeids/skoledagen?

Opprinnelig lagt inn av Folia, her.

Tusen takk for svar! Jeg trodde lavkarbobrød og ryvita var litt ok jeg.. Nå ble jeg litt lei meg..

Jeg vet jeg høres teit ut nå, men jeg sliter med å spise så utrolig mye kjøtt. Kald kylling til lunsj osv. Og jeg er noe glad i salat heller. Jeg spiser det, men jeg liker det ikke. Tror jeg kommer til å ryke på dietten om jeg skal spise salat hver dag til lunsj og middag, og samtidig blir jeg ikke mett nok på salat på skolen


Du trenger ikke spise stort mer kjøtt enn til vanlig!

Hvor mange karbohydrater ligger du på pr. dag?
3 syltynne skiver med lavkarbobrødet til Rimi er ca 100 gram, og da har du 6,7 karbohydrater.
Husker ikke helt Ryvita, men tror det er ca 6 karbohydrater pr. knekkebrød.

Jeg spiser lite salat, og om jeg spiser salat, så lager jeg meg en god salat med ost, kjøtt/fisk, dressing og lite salat i. En av mine favoritter er kyllingsalat som består av kokt egg, strimlet kylling, sopp, bacon, paprika, majones, fløte og krydder som karri og cayennepepper. Finnes ikke en bit salat oppi, men smaker utrolig godt, og jeg skal love at man holder seg mett lenge etter et slikt måltid.

Mine middager er akkurat som i "gamle dager", altså før lavkarbo med et unntak: jeg spiser ikke potet, ris, mais eller pasta. I stedet spiser jeg mye mer grønnsaker.
Lunsj hos meg kan også være knekkebrød, men jeg lager dem selv slik at de hverken inneholder gluten eller for mye karbohydrater.
Nå er jeg uføretrygdet, så jeg lager ikke niste til vanlig, men når jeg skal ut og reise til f.eks. sykehuskontroller (går en hel dag på reisefot) så lager jeg f.eks. omelett (jeg er veldig glad i spansk omelett, altså at man har i alt mulig godt. Min favoritt er vårløk, paprika og skinke eller bacon) som jeg skjærer i "pizzastykker", Jeg lager "scones", lapper, muffins eller hjemmelagede glutenfrie lavkarbobrød/knekkebrød som jeg legger mye pålegg på. Jeg pleier også ofte og ha med babybel-ost, nøtter, kokte egg eller rett og slett det jeg får lyst på som inneholder lite karbohydrater, mye fett og normalt protein-innhold.

Lavkarbo er alt opp til 150 karbohydrater pr dag, og derfor er det veldig vanskelig og vite hvor mye karbohydrater du spiser eller om du får i deg nok fett pr dag, så lenge det står bare lavkarbo hos deg.
Uansett hvilken retning du følger, så vil mitt råd være og passe på og få i deg nok fett, drikke nok vann, spise når du er sulten og slutte når du er mett nå i starten.
Kalorier bør du absolutt glemme de første ukene til kroppen din har lært og bruke fett som energikilde og ikke karbohydrater.
Du skal aldri måtte tenke slik du gjør at du har brukt opp kaloriene tidlig på dagen og derfor ikke kan spise når du kommer hjem.
Når kroppen har omstillet seg til og bruke fett, forutsatt at du spiser nok fett, vil du i stadig større grad slippe og bli sulten rett etter du har spist så lenge du ikke spiser kjappe karbohydrater.
Svært mange på lavkarbo opplever at det er nok med to-tre måltid til dagen fordi kroppen ikke trenger stadig påfyll når den bruker fett som energikilde.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat