Sv: Er det flere som opplever at de må spise (for) mye iløpet av arbeids/skoledagen?
Gaah!! Nå skrev jeg det lange innlegget og det forsvant når iPaden klikka grr.... for prøve på nytt.
Den følrelse av å være sulten som du beskriver før lavkarbo tiden er jo ikke noe rart. Høykarbo mat gjør oss faktisk sultne og man mangler fort energi osv. Og kroppen din trenger noen uker på å kunne tilpasse seg til effektiv fettforbrening og lavkarbo mat. Så hold ut! Energien kommer snart
Uansett hvilken lavkarbo du spiser så trenger du godt med fett (og selvsagt vann) ila dagen for å kunne fungerer godt og spesielt for at hjernen skal funge godt. Den trenger ikke noe karbo, men fett for energi faktisk. Du trenger ikke å spise fett med skje, men velge gode naturlig fettrike matvarer så er du på god vei! Jeg er også enig med de andre om at det kan være veldig lurt å droppe ryvita og lavkarbobrød for det gir jo ikke deg det du trenger. Kommer selvsagt an på hvilket lavkarbo brød du bruker. Men noen kan ha litt for høy karbo innhold. Og det er ikke noe rart at du blir ikke helt mett av salat: så si ingen fettinnhold, mest vann i de grønnsakene så det blir jo bare magefyll og lite næring med mindre du har godt med oliven, avocado og kanskje egg og god oljedressing.
Hva med heller å bake dine egne knekkebørd og rundstykker? Jeg personlig syns det er mye lettere å få til gode rundstykker enn lavkarbo brød som fort blir tungt. Mine favoriter er f.eks. disse (hun har foresten massevis av oppskrifter på bloggen, så bare blad gjennom for inspirasjon!) eller disse der jeg byttet ut soyamel med ca 30 g kokosmel og ingen søtning eller bare en ss sukrin og baker dem som rundstykker. Smør godt med smør under påleget så har du skikkelig god lunsj Ev. lavkarbo pizza, matmuffins med masse godt oppi som skinke, tomat, ost, bacon osv osv. Omlett av alle sorter er også god lunsj! Bak egne pannekaker/tykke lapper og ha de med rømme og litt bær til lunsj. Lager du egne lavkarbo lomper/tortilas kan du lage supre wraps å ha med deg til lunsj. Hva med å ha en avocado med? Makrel i tomat fungerer også supert! Med litt majones og et kokt egg. Hva med kalde salater med egg? Mine favoriter er tunfisk salaten og kylling karry. Jeg bruker også å ha noen av sånne lange tynne ølpølser i sekken som nødmat om jeg blir mer sulten ila dagen. Noen staver med en god ost er heller ikke noe dum "det lille ekstra" til lusnj. Noen nøtter? Paranøtter og macademianøtter er de som har minst karbo. Riste dem med f.eks. mandler og valnøtter og litt salt så har du supre snaks
Mitt råd: ikke tenk på hva du ikke kan lage deg eller spise mer, men heller tenk på mulighetene! Slipp fantasien løs du finner nok massevis av gode lunsjboks forslag 
Sist redigert av Moogie : 29-09-13 kl 23:44.
|