Sv: Hjelp til å kutte ned på melkeprodukter
Grunn til at noen må være forsiktig med melkeprodukter er som imse sier melkesukker og melkeprotein. Melkesukker er jo som uansett hvilken type sukker: man bør ikke få så alt for mye av det i seg. Når man snakker om hele 10 g pr 100 gr er det fort gjort å få både 20 og 30 gr sukker pr måltid om man spiser yoghurt med bær. En anen ting med melk er at en del av melkeproteinet blir brutt ned i kroppen på samme måte som en karbohydrat med den virkningen at det øker blodsukker og dermed insulinproduksjon. Insulin er jo den som lagrer fett og bremser fettforbrenning.
Ikke lett det der med å kutte melkeprodukter helt ut. Det har jeg også slitt med en del. Prøver nå å bruke minst mulig av fløtesauser og heller klare meg med litt ekstra smør og slikt. Harde/mellomharde oster som Norvegia og Jarlsberg ol er jo ikke de store verstingene da melkesukkeret er brutt ned i produksjonsprosessen, men de har nok fortsatt en del av de proteinene som man bør være forsiktig med. Men de myke ostene, fløten og yoghurten er nok de som man bør være litt mer forsiktig med.