Vis enkelt innlegg
Gammel 20-10-13, 13:52   #9
sonim
Medlem

Medlem siden: Jan 2013
sonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snill

Sv: Er rimelig flau nå..

Opprinnelig lagt inn av elien, her.

Dette var nesten som jeg skulle ha skrevet det selv, utrolig mye likheter.
Spesielt det med å alltid være den sterke, vanskelig å stille opp for andre når
en ikke klarer å holde fokus selv.

Jeg starter på ny hele tiden, og går i "skal bare ha litt" fellen like ofte.

Sender deg gode tanker, å håper det løsner seg for oss alle.

Det er flott med "gode tanker", men ikke sikker på at det svarer på hennes spørsmål....

Problemet for mange som "starter på nytt" hele tiden er vel at de klamrer seg til håpet om at det "snart løsner.." for dem også. Noe det selvsagt aldri gjør før de tar tak i de egentlige utfordringene som ligger bak.

Jeg synes det høres fornuftig ut å starte i riktig ende og for meg høres det ut som bearbeidelse av sorg og depresjon samt psykologi hjelp høres mer ut som en plausibel vei å gå, enn å "satse på det løsner etterhvert".

Til newstart:

Det at du ikke var spesielt overvektig før, siden du fnyste av de som var overvektige og manglet vilje, tilsier jo at den situasjonen du er i nå krever en "reprogrammering" inne i hodet. Sorgterapi, annen profesjonell behandling for hjelp til å bearbeide det som har vært hjelper. Det er også i mange tilfeller slik at en ekstrem påkjenning som bunnløs sorg er kan utløse andre bakenforliggende faktorer også enn kun det ene dødsfallet. Ting som kommer opp igjen, eller har vært fortrengt. Dette gjør at man ikke er rasjonell lengre, iallefall ikke på samme måte som før man gikk opp 40 kg.

40kg på 1,5 år er temmelig mye, så da er det viktig å nå tenke på seg selv og be om hjelp. Ikke hos legen, fordi de behandler kun symptomer. Jeg har god erfaring med sorggrupper og annen terapi som starten på noe nytt. Starten på å reprogrammere hjernen litt om du ksjønner. Jeg sier jo ikke at det å gå ned 40kg er like lett som å gå opp, men det er faktisk det! ;-)

Det handler om å ta de motsatte valg av hva man gjør for å gå opp 40 kg og klarer man snu den motivasjonen til å gjelde å gå ned, så vil du ha en god begynnelse.

Men som du nå selv har erfart, så er det ikke så enkelt for de med overvekt å reprogrammere seg selv slik. Men, noen overvektige er jo fysisk syke også da, de har andre utfordringer med helsen sin som gir overvekt. Men i ditt tilfelle, så oppfatter jeg det ikke slik.

Lykke til og oppsøk en terapigruppe eller vurdering hos en psykolog. Kan være vel anvendte penger.

sonim er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat