Sv: - 44 kilo?
Opprinnelig lagt inn av CherryBerry, her.
Tusen takk for svar alle sammen :-) Det varmer!
Begynte på KETOSE på mandag. Har virkelig vært super flink, og ligger på 10-15 karb.
Men i gårkveld prøvde jeg sticks, men var fortsatt helt normal(den helt til vestre-hudfarga)
Ble skikkelig skuffa. Hadde håpa at jeg var i ketose.
Hva gjør jeg feil?
Lurer også på hva slags første delmål det er realistisk å sette seg?
På mandag veide jeg 103 kilo. ( Har vært oppe i 108, så lavkarbo hjelper!)
:-) Kommer ikke til å veie meg før mandag igjen.
Tips til mat jeg kan spise? Synes det er vanskelig finne oppskrifter som går på ren ketose jeg.
Skal vi legge inn bilder av kroppene våre, slik de ser ut akkurat i dag? Ser andre gjør det. Og det virker så motiverende :-)
Ha en fin dag!
Jeg er ikke så sikker på at det å være i ketose er så saliggjørende, selv om man kan få det inntrykket av å lese her inne...
Fokuser heller på at det du spiser er god, rendyrket mat med stor overvekt av grønnsaker. I tillegg drikke vann fremfor noe annet. Diet coke og tilsvarende kan med fordel vike et par mnd til man ser an sin egen situasjon.
Ser at mange her inne er nærmest "sykelig" opptatt av å veie seg og tisse på ulike sticks i ny og ne som en bekreftelse på at man gjør det riktige. Jeg har selv mer tro på å vurdere ens egen tilstand uten slike virkemidler i begynnelsen.
Fokuser på maten, deretter få en nærmest slavisk/manisk rytme på styrketrening (ikke bra men slavearbeid eller mani da...). Mange her inne går turer, men det mener jeg er underordnet som trening, det er vektløfting som kombinert med ditt kosthold som virkelig gir resultater. Da kan du la være å fokusere på målbare tall som bmi, vekt og om sticksen er gul, lilla, rosa eller hva den nå er (jada, vet hva sticks er og har masse av de). Gåturer er fryktelig fin trening i tillegg til styrke, men gåtur alene blir for spett over tid. Du vil jo ned i vekt og det raskt ikke sant? Skal du bruke et par år fordi det er viktig å ha med hodet også, så er gåturer bra.
Hvis du leser litt på andre sider enn på lavkarboforum over de som faktisk har lyktes med drastisk vektnedgang, så finner du få av de som er like opptatt av bmi, ketosesticks og selve vekten. Men de er mer opptatt av hva de spiser, hva de drikker og hva de trener HVER ENESTE TIME, hver eneste dag i flere måneder og år.
Jeg tror personlig at DET er et bedre målbart resultat enn denne halvkiloen i uka, eller om sticksen er lilla eller lys rosa en dag eller to. En annen fordel er også at du slipper veie maten, så fremt du har normale sperrer som gjør at du slutter spise i det du er mett. Det sies at lavkarbo i prinsipp kan spises så mye man vil, men det er nok en sannhet med modifikasjoner. Lavkarbo er ufattelig næringstett mat og samme hvordan man vrir og vrenger på det, så om du spiser 8000kcal om dagen fra brød og pasta eller du får i deg 8000kcal om dagen fra mettet fett, så vil det til syvende og sist gjøre noe med kroppens evne til å faktisk kvitte seg med 44kg rent fett.
Flere her inne må faktisk selv på lavkarbo, ha et visst regnskap på mengde mat for å både holde seg stabil og evt gå ned. Det gjelder nok ikke så mange, men de er på forumet her. Så vær litt obs på akkurat det.
Vektfokuset her inne er dessverre enormt og man fokuserer mye på bmi og fysiske vekt, men et bedre mål er faktisk å måle fettprosenten sin. Dette uavhengig om man veier 44kg for mye eller om man veier 5kg for mye. Jeg er redd for at vekten blir det eneste saliggjørende og det kan gi uheldige utslag for enkelte personer. Det finnes utrolig mange eksempler (ikke her inne nei), men på personer, typisk kvinner, som faktisk får en helsemessig større gevinst pga kosthold og trening som går opp i vekt.
Igjen, bmi og vekt er, dessverre ikke gode mål for den enkelte person, men bedre for demografiske målinger.
Fettprosenten din kan du få målt på ulike sentre eller hos spesialister. Det beste er dog å bruke en klype. Det er nok flere her inne som ikke liker ordet "fettprosent" uvisst av hvilken grunn, men bmi er antakelig mer akseptert som måleenhet og ha det i sin "ticker" enn fettprosenten.
Men det aller beste målet for deg er å bruke det siste som indikator på fremgang. Ketosesticks, vekt og bmi vil jeg våge påstå er de aller dårligste målene du velger deg i så måte.
Et annet bedre mål er jo som du selv sier det; bilde og målebånd. Forutsatt du ikke lurer deg selv med målebåndet. Har erfart så ymse av folk, men så lenge det motiverer dem og de fortsetter fremgangen så er det ikke så nøye.
Bilde hjelper, men kan og ha motsatt effekt her inne i tilfelle du sprekker (som er temmelig vanlig her inne da, greit å si det som det er om forumdeltakerne?)
Vil forøvrig anbefale deg ulike motivasjonshistorier på fitnessbloggen, treningsforum som kanskje er de mest kjente forumene mht kosthold, helse og trening. Men alt som skrives der er nødvendigvis ikke ensidig lavkarbo og ihvertfall ikke om det å være i ketose. Men bilder og historier finner du der inne iallefall.
Etabler også egen journal her inne kan motivere veldig. Men de 20-30 mest aktive jornaler her inne er kanskje ikke av brukere som har lykkes spesielt bra med sin vektnedgang da. Et tips er å lese de journalene som ikke er så aktive lengre bak. Det er jo en tendens til at brukere som lykkes ikke forsvinner fra forumet fordi de har klart det og fått den hjelpen de trenger for å gå ned i vekt. Men det er mange hyggelige folk her inne som ikke nødvendigvis bare skal gå ned i vekt, men som ønsker leve et helsemessig godt liv og setter det foran det å ha et jag etter å gå ned i vekt hele tiden.
Ønsker deg lykke til med bryllup i 2015! Det høres ut som et flott målbilde.
1: Stabil fordøyelse, mer opplagt, ikke vondt i magen. Begynte gå ned fra dag 2. Gikk ned 1 kg i uka.
2: Gikk fra fettprosent på 28 til 18% ila 1 år sånn ca.
3: Ja, vært i ketose over flere måneder. Anbefales ikke for min del. Gir ikke vekttap og heller ikke den energi som trengs for å trene tung styrke. Men andre har jo meget god erfaring med å være i ketose. bare ikke få ketoacidose.
4:Ja, styrke 3-4 gang pr uke og kardio 2 ganger pr uke
5: Ja så absolutt realistisk frem mot 2015. Er man slavisk og strukturert som jeg har skrevet overfor, så vil dette være innen rekkevidde. Kanskje 0,3-1,5kg pr uke er realistisk. Men du er såpass overvektig at ca en kilo i uka i begynnelsen de første par-tre mnd er absolutt mulig. Men som sagt, du MÅ trene styrke, ordentlig styrke, ikke rosa vekter og maskiner.
Sist redigert av sonim : 10-11-13 kl 20:56.
Årsak: feil fettprosent, rettet opp.
|