Vis enkelt innlegg
Gammel 28-10-13, 23:15   #7
Bonjævel
Medlem

Medlem siden: Sep 2012
Bonjævel er ny på veien

Sv: Lavt stoffskifte og goitrogene matvarer

Opprinnelig lagt inn av Bonjævel, her.

Jeg har dessverre ikke hørt om goitrogene matvarer og at disse ikke er bra for lavt stoffskifte, men jeg kan vel si såpass etter 28 år med hypothyreose at mat (hverken lavkarbo eller høykarbo eller begge deler) noen gang har hatt merkbart positiv eller negativ innvirkning på mine verdier. Jeg har tatt prøver flere ganger i året i alle år, siden jeg bare var 10 år da jeg fikk sykdommen, og selv etter tre år med lavkarbomat har ikke stoffskifteverdiene endret seg en "millimeter" Jeg tar den samme dose nå som for 15 år siden.

Min kropp reagerer svært positivt på fiskemat (ren fisk) og hvitt kjøtt samt grønnsaker, flytende tran er også bra så jeg kan ikke helt tro på at en skal unngå det. Meieriprodukter har jeg heller ikke kunnet bevise er "dårlig" for kroppen etter å ha latt det være i flere mnd før jeg tok de neste prøvene. Resultatet var likt.

Det eneste som jeg faktisk har begynt å tro litt på er at en ikke skal spise mat like etter at medisinen er tatt, fordi det kan medføre dårligere eller tregere opptak av medisin. Ei heller skal en ta jerntilskudd i samme slengen som medisinen av samme årsak. Selvfølgelig kan det være innbildning, men jeg tror jeg er piggere om dagene når jeg venter 1-2 timer med å spise, etter medisininntak. Floradixen min tar jeg utpå dagen en gang. Forøvrig tar ikke min kropp opp jerntabletter av noe slag selv med appelsinjuice til, annet kosttilskudd i pilleform reagerer jeg på, så det blir næringsopptak igjennom mat eller Floradix.

Kan hende det vil fungere for deg med å unngå visse typer varer, så jeg skal ikke "nekte" deg å prøve ut noe. Om det hjelper deg er det jo kjempefint, for kan hende ditt stoffskifte kan bedres i forhold til mitt som er rimelig ødelagt. Er gjerne forskjeller på at man har fått det som barn og voksne som får det.

Lykke til!

Fikk bare så himla lyst å legge til at maten aldri har vært fienden i mitt stoffskifteliv, fienden er at forbrenningene ble kraftig redusert så jeg legger skitfort på meg om jeg ikke passer kaloriene.

Bonjævel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF og fokus på proteinkost Svar med sitat