Sv: Når og hvordan ble du tykk?
Opprinnelig lagt inn av Fullfres, her.
Slenger meg på her, jeg. Selv om jeg er helt ny og ikke kjenner noen her inne enda.
Jeg begynte å legge på meg da jeg begynte på p-sprøyte. Jeg hadde bare hørt at man mistet mensen med p-sprøyte, og ville ha den pga det siden jeg var ganske plaget av smerter. Det var det dummeste jeg har gjort tror jeg. Gikk opp minimum 15 kilo pga de sprøytene, og de ødela syklusen min fullstendig. Den var aldri normal etter at jeg sluttet på sprøytene.
Noen mndr etter at jeg sluttet på sprøyter, sluttet jeg å røyke samtidig som jeg ble operert for en skulderskade jeg pådro meg på sykkeltur (nei. Jeg sykler ikke lenger gitt... Merkelig nok ). Uker med smertestillende gjorde meg heller ingen tjenester.
Vekta er opp ca 22 kilo over komfortvekten, og nekter plent å gå ned igjen. Jeg er ganske fortvilet over det hele, og vet liksom ikke hvilken ende jeg skal begynne. Jeg har lyst til å prøve lavkarbo, og trenger å gjøre ganske mye research rundt det for å lage meg en slags meny. Midt i to tunge eksamener er det ganske tøft. Alt i alt er jeg temmelig fortvila og vet ikke helt hvordan jeg skal klare å ta tak i dette. Jeg trenger mer energi slik at jeg orker å lese i timesvis, og det enkleste er jo selvsagt sukker. Det er bare det at jeg må kutte ut det hersens sukkeret! Hjelpe og trøste! 
I en sånn situasjon ville jeg nok gått for en gradvis endring. Kutte litt ned på brød, godteri, gå for grovere kornvarer inntil videre, bytte ut pasta og ris med grønnsaker, innføre litt mer fett etc. I en omlegging, og særlig når du er i en stressperiode, ville jeg ikke gitt inntaket en tanke, men spise det du trenger til du er skikkelig mett. Å skulle være midt i eksamen og gjøre en stor kostholdsomveltning høres ut som litt uheldig kombinasjon, og går man lavt på karbohydratinntaket vil kroppen streike litt inntil den venner seg, derfor vil en gradvis omlegging være en god idé! Mer fett i kosten vil gjerne ha positivt utslag for energien. Trenger du rask tilgjengelig energi er f.eks. det å ta kokosolje som kosttilskudd ikke dumt. Kroppen tar det opp enn en del andre fettyper. 
(Og, det er vel kanskje åpenbart, men når jeg har oppgaver/eksamen og tidspress, så er det KJEMPEviktig for meg å komme meg ut i frisk luft. Det klarner hodet!)

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
|