Sv: Blomkål og hodekål
Kålstuing er veldig godt, finnes mange oppskrifter her inne, det amritam beskriver er en variant, jeg foretrekker den laget med fløte som får tykne litt, krydrer med salt, pepper og muskattnøtt og har i litt smøreost.
Har du prøvd Nannahs poteterstatning? Jeg liker ikke blomkålmos som tilbehør, men om en damper den, moser den forsiktig med en potetmosstapper og har i revet ost og krydder og gratinerer i ovnen, da er den god.
Prøvd også cottage pie, i den synes jeg mos er godt, men jeg brekker meg altså ellers av den som tilbehør.
Og blomkålris er kjempegodt, riv blomkål på rivjern, smelt smør i en panne og ha i salt og pepper også har du i "risen" og steker den i 1-2min. Stek risen like før servering, det siste du gjør. Revet ris holder seg i 2-3dager i tett boks i kjøleskap, så riv gjerne en hel blomkål for å slippe litt oppvaskjobb.
Jordskokk, sellerirot, blomkål, rettich( jeg har ikke funnet den enda, men ser flere finner de, ser ut som en hvit gulrot, men det er ikke persillerot) egner seg godt som erstatning for potet i grateng. Ha gjerne i skivet løk i gratengen, det er godt!
|