Vis enkelt innlegg
Gammel 05-11-13, 14:15   #9
smgj
Seniormedlem

smgj sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 51
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Dere som er ferdigslanket

Jeg er ikke der jeg ønsker å være ennå. Jeg vet heller ikke om jeg kommer til å komme dit - både på grunn at manko i egen innsats (som skulle ha vært bedre) og på grunn av kroppslige begrensninger. Siden jeg ikke gjør bedre innsats for tiden er det ikke godt å vite hvor mye ansvar jeg skal ta og hvor mye jeg skal sykdoms-(bort-)forklare.

Men jeg har noen betraktninger om mat som sådan. Som så mange har nevnt... det går ikke an å gli tilbake helt over tilbake til "gammel mat" uten at man også går i retning "gammel vekt". Det er utgangspunktet. Samt at det kanskje faktisk vil kunne være lettere å gå opp enn før på grunn av gammelt setpoint. (Som det visstnok tar over 3 år å endre.)

Det viktigste mener jeg er å finne ut om det er noe "gammel mat" som ikke er verdt å spise - noengang. Mange finner ut at det er kornmat (at daglig eksponering egentlig har skjult at dette er mat vi ikke tåler. Jeg er en av dem.), andre finner ut at sukker er noe som drar dem ut på glatta så fot at det ikke er verdt forsøket. Jeg vil påstå at det "nesten" er lettere om man har det sånn fordi større mengder "søppelmat" ofte blir uaktuelt med en gang.

For det er det som er vesentlig. Uansett hva du skeier ut med og uansett hvor ofte så er det når man begynner å erstatte for store deler av det som er "MAT" for kroppen, med "smaker-godt-men-inneholder-ikke-en-tøddel-av-det-som-er-viktig-for-kroppen"-søppelmat at det virkelig går gæli - og da ofte i aksellererende hastighet. Kroppen trenger vitaminer, mineraler, gode fettsyrer og sikkert også en haug av antioksidanter og andre stoffer som vi ikke engang har funnet ennå, men som det ganske sikkert finnes mer av i minimalt behandlet kjøtt, fisk, fugl, frukt og grønt, enn i overbehandlet korn og sukkerrør. (Som egentlig ofte er "smaksatt isopor" når man begynner å se på vitaminer/mineraler og ikke kun kalorier.)

Så om jeg skal gi noe råd så er det å være ekstremt forsiktig med hvordan du endrer hverdagsmaten. Klarer du å opprettholde det å spise "riktig for deg" i hverdagen så tåler kroppen en utskeielse eller tre mye bedre.