Sv: Måle- og veietråden til oktoberstarterne!
Opprinnelig lagt inn av Nutta, her.
Kjenner meg igjen i frustrasjonen du beskriver her. Jeg selv er insulinresistent - og har PCOS, og jeg tåler nesten ingenting før jeg går opp i vekt. Jeg kan ikke røre knekkebrød, eller bruke så mye meieriprodukter (spesielt fløte), og heller ikke nøtter/sjokolade. Så hvis du lurer på om noe av dette kan være grunnen, ville jeg kuttet ut en ting av gangen å sett om det fikk fart på vektnedgangen.
Men misstenker du at du kan være insulinresistent, så er det absolutt lurt å sjekke det hos en lege. Da får du iallefall et svar, og en mulighet til å gjøre noe med det. De fleste som har PCOS er jo også insulinresistente.
Ja, nå skal nøtter og sjokolade kuttes helt. Har ikke spist mye av det, men jeg har tydeligvis ikke godt av det. Jeg spiser heller ikke mye knekkebrød eller meieriprodukter, men mulig at det også bør kuttes ja. Føler listen over hva som kan spises blir mindre og mindre, og det blir vanskeligere og fungere i hverdagen fordi jeg konstant tenker på hva jeg skal spise. Jeg har vært ekstremt streng med meg selv, har kun kost meg litt i helgene, så det føles urettferdig at det har vært til ingen nytte.
Da jeg var hos gynekolog og fikk diagnosen følte jeg meg dårlig behandlet, han antok at jeg glefset i meg all slags karbohydrater og ba meg om å gå ned i vekt slik at ikke mine fremtidige barn fikk min dårlige livsstil. Ble helt paff av det han sa, for jeg har ingen dårlig livsstil, men legger på meg ekstremt lett. Han snakket ikke noe om insulinresistens, det er noe jeg har undersøkt selv. Så nå satser jeg på at fastlegen min vil høre på det jeg har å si, han er en fantastisk fastlege, så satser på at det skal gå fint.
Går du på metformin for insulinresistensen?