Sv: Hvorfor må jeg forsvare kostholdet mitt hele tiden?
Signerer Nellie. Dette kommer med tiden, etterhvert bare blafrer det forbi deg som støy som ikke er av interesse for deg.
Men før dette kan du jo forberede deg på noen standardsvar.
Jeg opplever f eks at det er mye enklere når jeg sier jeg ikke tåler gluten. Det er noe alle kan relatere til. Eller at jeg ikke tåler sukker på grunn av fare for diabetes.
Men om folk begynner å diskutere mitt kosthold, så kan jeg være ganske direkte og si at om valget er å spise karbohydrater og bli syk, eller å spise lavkarbo og holde seg frisk, så er valget ganske så enkelt. Jeg har vært syk, veldig syk, men lavkarbo endret på alt. Så derfor unner jeg meg lavkarbo. Jeg unner meg en frisk kropp, et hode som fungerer kontra å en syk kropp av diabetes som ikke kan fungere i jobben.
Synes det er en uting at folk skal bry seg med kostholdet til folk? I alle fall når man velger vekk sukker. Er det for at de selv vet de ikke tar like gode valg? At ved at man velger å unngå sukker og karbohydrater ved livsstilsendring så viser man at det går an, og de som kritiserer skulle ønske de selv klarte det?
Jeg tror forøvrig at det er enklere å legge om livsstilen når man er syk og blir friskere, enn når man ikke er syk men kan legge om på grunn av overvekt. Om man ikke blir dårlig av karbohydrater er det jo bare viljestyrken som styrer. Men blir man syk er det jo helsen også.
|