Tråd: Havregrøt?
Vis enkelt innlegg
Gammel 14-11-13, 07:40   #7
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Havregrøt?

Opprinnelig lagt inn av sylwester, her.

Men ikke de samme fettsyrene. Omega-3 er en gruppe med fettsyrer og de som har dokumentert effekt kommer alle fra marine fettsyrer, som EPA og DHA. Omega-3 fra planteriket heter ALA og har ikke de samme egenskapene.

Wikisiden til Alfalinolinsyre:
ALA fra vegetabilsk omega-3 har ikke de samme dokumenterte helseeffektene som mange andre omega-3-fettsyrer.

Å sammenlikne det med Laks er jo genialt, siden andelen Omega-3 i oppdrettslaks har falt vesentlig i vår levetid. Mens det før holdt med et måltid laks i uka for å dekke Omega-3-behovet må det mer enn 2 laksemiddager i uka for å få dekket det samme behovet idag. Det kommer nok av at vi forer de med grønnsaker

Jeg sa ikke at det var like bra som marint omega 3, og ja sammenligningen er jo mellom chiafrø og oppdrettslaks( som du også vet ikke er beste kilde til omega 3). En må ikke finne på å bytte marint omega 3 med vegetabilsk omega 3, det kommer bare i tillegg,
Selv tar jeg en god olje med marint omega 3 i tilleg. Poenget er jo at chiagrøt er godt og for meg erstattet den lysten til noe varmt med kanel og smørøye på, siden jeg ikke synes fløte/rømmegrøt er noe godt(det smaker langt fra fløtegrøt av de).

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat