Sv: Steviasjokolade
Opprinnelig lagt inn av sonim, her.
Det du skal forsøke unngå i grovt er karbohydrater som knyttes til sukker og som tas opp i kroppen.
Karbohydrater ER sukker, sukkerarter nærmere bestemt, og alt av dette taes jo opp i kroppen. Forskjellen handler mer om hvilke sukkerarter det er (enkle - mono- og disakkarider, eller komplekse - polysakkarider), i hvilken form man spiser de i (ren mat vs. mat tilsatt raffinert sukker), hvor mye, og hva man spiser det sammen med. Men skal man være nøye på det er alle karbohydrater per definisjon sukker. Også de i grønnsaker, og brød, og så videre.
Selv er jeg usikker på den melkesjokoalden med Stevia fra Cavaliér, om det er den trådstarter sikter til. Men det er fordi det ser ut til å være uforholdsmessig mye melkesukker (laktose) i dem. Laktose er en enkel sukkerart, og derfor like kjip som vanlig, raffinert sukker. Stevia er for øvrig ikke et sukkeralkohol, den har heller ikke karbohydrater eller kalorier, men er søt på grunn av en eller annen kjemisk forbindelse i bladene som jeg er alt for trøtt til å prøve å forklare. Mulig det også er erytrythol, som jo er et sukkeralkohol, i den sjokoladen, men det husker jeg ikke på stående fot.

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
|