Sv: Spise ute?
Opprinnelig lagt inn av TantaLilla, her.
Hei dere! Jeg er ganske ny på lavkarbo (eller, igjen da) jeg gjør et litt bedre forsøk nå enn for 8 år siden.
Men jeg lurer på hva dere spiser ute på restaurant? Biff er selvfølgelig ok, men hva med andre matsjangere? Vil tippe tapas og Thai har mye innafor? Hva med Indisk?
Noen med anbefalinger? 
Sjømat med grønnsaker er fornuftig. Trår ikke feil der.
Indisk bør du nok være skeptisk til om du er "lett hysterisk" ift sukker og karbohydrater. Dette fordi indiske sauser som omtrent all indisk mat er servert med inneholder en god del sukker. Dessuten vet du jo ikke hva slags ingredisenser de putter oppi sausen gjør du vel? Vanskelig å putte så mye inn i en broccoli eller blomkål....
Thai mat er sikkerstikk om du ikke velger sursøt saus og en del andre sauser de drysser over. Men ofte er jo det kylling, bambusskudd, grønnsaker og ulike skudd, planter etc. Risen ser du jo, så den skal du begrense inntaket av om du er på en særdeles streng regulering. Men ei skål ris for en som har 100-150gr karbs pr dag fungerer fint.
Tapas er jo også bra så lenge du spiser de rene varene som grønnsaker, kjøtt, sjømaten. Den prosesserte maten på tapasbordet bør du holde deg unna. men tapas partyer jeg har vært med på er jo rene etegildet for oss lavkarbere. Man ser jo hva som er på bordet og du kan plukke akkurat hva du vil.
|