Sv: Nybegynner, trening og lavkarbo
Opprinnelig lagt inn av Soumi, her.
Tusen takk alle sammen! Skal virkelig få til dette her altså, og skal få startet litt rolig. Av det jeg skjønner fra de fleste av dere kan det hjelpe med litt lavintensitet (gåing) og noe styrke. Så kan dette høres bra ut:
Mandag: 30-40 minutter gåtur.
Onsdag: Styrke på de store muskelgruppene.
Fredag: Vanlig gym på skolen.
Hvordan høres dette ut?
Og en ting til. Da jeg søkte litt på youtube fant jeg en treningsvideo som varte i 40 minutter hvor menigen med videoen var å gå, bare inne i stua. Hun treneren/verten varierte fra å gå på et sted, til å gå til siden, høye kneløft, "sparke i rompa", sparke fremover osv. Jeg vet jo at det beste er å gå ute i ulent terreng, men er det fortsatt en video som kan benyttes eller er det en video som bare er for å "tjene penger/views"?
Viktigste er at du finner en aktivitet du trives med, samtidig som du merker at det gir fremgang i form av lavere vekt OG strammere kropp. Hvis du trener i mange måneder og du ikke har spesielt målbare resultater, ja da fungerer ikke den treningsmåten du har lagt opp til, selv om du sikkert både svetter og puster tungt :-)
Det finnes jo 1000-vis av videoer på youtube. Hvis alternativet til den videoen er å IKKE trene en gåtur, så er jo den mye bedre.
Min personlige mening: Skal trening fungere så må resultatene være målbare, hvis du kun føler deg bedre, så er de ikke målbare sånn rent fysisk sett. Sikkert en merkelig mening da jeg har mange venninner som trener mye uten målbar fremgang, men er like fornøyde over å få lov til å trene. De møter jo også masse hyggelige folk på sine gruppetimer.
Jeg er nok bare grunnleggende skeptisk til slike hjemmevideotreninger, utrent og overvektig eller ei. Har man anledning til å trene alene på beviselig gode øvelser, så gjør det istedetfor. Å gå rundt i stua si ser jeg ikke poenget i når man kan gå ute i variert tempo og med variert belastning/intensitet (alene også). Det er mer enn godt nok dokumentert at den metoden fungerer for alle som må begynne på null. Hadde det fungert bedre med å gå inne i egen stue foran en video, ja da hadde jo folk gjort det fremfor å trosse vær og vind ute :-)
Så for å svare superkort på ditt ikke akkurat enkle spørsmål, så er å gå i stua et bedre alternativ enn å ikke gjøre noe. Det bør det ikke herske noe tvil om ;-)
|