Vis enkelt innlegg
Gammel 25-12-13, 22:39   #45
sonim
Medlem

Medlem siden: Jan 2013
sonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snill

Sv: Personlig trener ... Er det noe vits`a ?

Opprinnelig lagt inn av Gracella, her.

Du skal da heller ikke trenge å gå helt ned (da tenker jeg på at du har under 90 grader i lår-legg forholdet).
Jeg "bikker" i bekkenet når jeg kommer ned mot 90 grader (og løfter da delvis med ryggen), og det spurte jeg en PT om hva jeg skulle gjøre med. Jeg trodde det var teknikken min som var gal. Han sa at jeg ikke skulle gå så langt ned da, å gå helt ned var bare korrekt utførelse i konkurranser. Så nå konsentrerer jeg meg om å gjøre knebøyen riktig - og ikke så langt ned. Kjenner det godt i lårene allikevel!

Hvis bekkenet "bikker" (vanlig problem om mobiliteten er dårlig), så bør du prøve Frontbøy istedetfor. Den er en mindre risikofylt øvelse som i tillegg tar mer på rompemuskulaturen og quadriceps. Av veldig mange ansett som en bedre øvelse enn vanlig knebøy. Litt kinkig teknisk ift å holde stanga, men teknisk en enklere øvelse enn vanlig knebøy. Frontbøy aktiviserer i mye større grad magemuskler og ryggmuskler også, disse er også kjent som kjernemuskulatur.

Du bør tilstrebe å komme så dypt som mulig for å aktivere større deler av lår, legg og rumpe, så derfor ville jeg gått over til frontbøy fremfor å trene knebøy til kun 90 grader.

Det finnes forøvrig mange gode bevegelighetsøvelser som øker mobiliteten din i hoftepartiet (som er med på at bekkenet "bikker"). I tillegg kan det være en fordel å bruke dynamisk oppvarming forut for bøy, mark og benk øvelsene. Å ro, løpe eller ellipse seg varm er sløsing av energi og kan også gi deg dårligere teknikk fordi musklene som du skal bruke ikke er varmet opp. Du blir bare svett av å løpe, ro og sykle.... Spør din PT om dette neste gang han sender deg ut på en 10-15 minutters oppvarming på mølla...

Alternativt; søk opp Eirik+Sandvik+knebøy+oppvarming i google og les til øyet blir stort og vått

sonim er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat