Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Opprinnelig lagt inn av thessis, her.
Lurer på om noen vet: Jeg har et bank Norwegian kredittkort, kortet har inntil 45 dagers rentefri kreditt.
Dersom jeg skulle ha betalt en regning med kortet står det at det koster kr 0, men at renter løper fra datoen regningen blir betalt.
Betyr det at jeg må betale renter uansett? Eller, at dersom jeg betaler hele beløpet ved forfall så betaler jeg ikke rente? Men dersom jeg ikke betaler hele beløpet ved forfall betales også renter fra uttaksdato? 
Oi, ja det stemmer. Du betaler jo en regning! Det er noe annet. Et kredittkort er ment å brukes til å betale for varer og tjenester, ikke betale utestående hos andre via en 3. part. Dvs å betale regninger med kredittkort er mulig, men da får du rentepåslag fra betalingsdato ja. Det stemmer. Å betale en regning med kredittkort fra Norwegian (som bruker mastercard) er det samme som å ta ut penger på kortet, du får uttaksgebyr. men i regningsverden blir dette gebyret da kalt for renter fra uttaksdato.
Det er derfor det aldri lønner seg betale regninger med kredittkort fra Mastercard som leverandør. Du kan kun betale for direkte varer og tjenester.
Håper du skjønte forskjellen?
|