Vis enkelt innlegg
Gammel 11-01-14, 15:03   #14
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 46
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Kan man spise godteri 1 gang pr uke?

Jeg holdt meg helt unna alt som kunne minne om godteri og "erstatningsmat" i nesten et år da jeg la om kostholdet mitt til ketogent (for sju, åtte år siden), rett og slett bare for å nullstille meg selv. Jeg spiste igrunn ikke så mye godteri i utgangspunktet, men jeg fikk litt bakoversveis da abstinensene kom. Ja, abstinenser, jeg kan ikke beskrive det annerledes for det var sånn at jeg følte meg dårlig og så sugen at jeg nesten bet over knokene den første uka. Gikk og sutta på isbiter og spiste ostestaver for å stagge det noe. Kjøpte etterhvert krom, og det tok brodden av det. Krom kan virke stillende på søtbehovet, så kanskje du skal teste det?
Det er ikke noe galt med å kose seg med en sjokolade nå og da, men det kan være greit å faktisk bevisstgjøre seg selv hva som styrer en mot godtehylla. Er det trang eller lyst? Etter mitt skjønn er det trangen som er problematisk. Som Prettypony sier - det at du føler du MÅ ha. Når man begynner å lete etter all slags grunner, og så kanskje det ikke innebærer noen spesiell nytelse en gang når man først gir etter. Har du lyst, derimot, på en sånn måte at du godt kan velge det bort, stiller det seg annerledes.
For mitt vedkommende har kaker/sjokolade og sånn blitt en litt sånn høytidsstemt sak. Som da man bare fikk lørdagsgodteri som barn, og virkelig gledet seg. Tipper jeg spiser den slags en gang i måneden, og da koser jeg meg med det med god samvittighet. Det føles normalt og utvunget, det er jeg som eier sjokoladen og ikke omvendt, om du skjønner.

Siste rest, nytt forsøk:

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat