Vis enkelt innlegg
Gammel 21-01-14, 08:28   #8
Lillemy71
Seniormedlem

Lillemy71 sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Er godt kjent med lavkarbo, men trenger tips ...

Jeg forstår godt at du er ute etter erstatningsprodukter, jeg tror mange har vært gjennom den fasen, spesielt i omleggingen av kostholdet og jeg er en av de. Noen klarer å legge fra seg alle erstatninger og gå over på et "rent" kosthold med en gang, andre ikke. Det er lett og si at man skal bare kutte alt for en som har holdt på med dette i mange år og kanskje har "glemt" hvor vanskelig det kan være?

Jeg er av den oppfatningen at dersom du trenger erstatningsprodukter i begynnelsen for å klare å leve lavkarbo så gjør det (ikke alle klarer å kutte alt fra dag en), men ikke bruk det som måltider. Heller det enn å sitte i karbohelvetet og bare bli dårligere og kanskje større også.

Etterhvert som du klarer å legge om kostholdet og blir fri fra karbohydrattrangen, prøv å bevisstgjøre deg på at erstatninger som diverse bakverk, barer, sukkerfri sjokolade osv er SNOP og kun skal benyttes i små mengder og ikke som mat. F.eks lørdagsgodt og ikke "hver-eneste-dag-flere-ganger-til-dagen-godt".

La det være sagt at vist erstatninger som f.eks pepsi max, sukkerfri bakst m.m. gjør at du sprekker på sukker og annen høykarbomat, ja da bør du absolutt prøve å bare kutte alt søtt. Jeg har ikke det problemet, og kan fint ha stevia i teen og drikke pepsi max uten å måtte ha noe mer. Dette ligger selvsagt i hodet og man må jobbe like mye med pysken og seg selv her som noe annet.

Et annet tips er å prøve å fokuserer på alt det gode du faktisk kan spise på et lavkarbokosthold fremfor alt det du ikke kan spise (brød, pasta, ris m.m.). Selv merket jeg at det var mye lettere å fokusere på alt den gode maten på lavkarbo enn det var på f.eks Grete Rode, for der er det så mye snakk om denne nei-maten. Det er ikke lett men prøv

En annen ting er at erstatninger aldri vil bli det samme på lavkarbo og spesielt bakst (synes jeg da) og det kan være en skuffelse for mange og som igjen gjør det letter å sprekke for man vil ha brød, kaker, sukker og pasta. Jeg var selv helt overbevist om at jeg ikke kunne leve uten bakst, ris, pasta m.m. og måtte jobbe mye med meg selv i begynnelsen for å klare det. Men jeg klarte en lang periode uten en eneste form for fristelse eller sprekk (ca 3 mnd) og da opplevde jeg at brød og sukker ikke smakte så godt lengre og nå er det ingen fristelse lengre.

Jeg vet det ikke er lett og man må jobbe mye med seg selv, men stå på og prøv. Ikke minst bruk dette forumet for det det er verdt for hjelp, støtte, inspirasjon og oppskrifter. En annen ting kan være og investere i en av de mange lavkarbobøkene hvor det finnes ukemenyer og følge det slavisk til og begynne med for å få en god start.

Lykke til, jeg heier på deg

Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat