Sv: til alle som brenner for lavkarbo
It is just one big conspiracy…jeg tror kanskje at dette er en av grunnene til at folk blir skremt vekk av lavkarbo, når det blir HELT fanatisk sekt-aktig.
1. Selvfølgelig tjener medisinindustrien penger. Sukkerindustrien tjener penger. Slik tobakksindustrien tjener penger. Vi lever i et sånt rart samfunn der det å tjene penger på andres usunne vaner, sykdom etc er god butikk. Og et eksempel er legemiddelfirma som konkurrerer om å få pasienter over på sine respektive antidepressiva. Dette kalles kapitalisme.
2. Men selv om det er mange på toppen av samfunnets næringskjede som tjener penger på noe som er shady, så er ikke dette et pyramidescheme der leger og ernæringsfysiologer VIL gjøre folk syke. Det er mange som tjener penger på at folk blir syke, men det koster også samfunnet enormt mye at folk blir syke. Hvis en lite informert fastlege er i mot lavkarbo, så er det nok ikke fordi han er styrt av sukkerindustrigutta og betalt for å ødelegge pasientene sine. Da ville han anbefalt røyking også.
3. Vi har et ansvar som voksne mennesker. Ingen tvinger oss til å kjøre 5000 kalorier i rent sukker ned i gapet daglig. Og det finnes folk som ikke får særlig åpenbare helsegevinster av lavkarbo. Andre får enorme. Andre igjen lever godt og er kjernesunne på mat som de som blir bedre av lavkarbo ikke tåler uten å bli syke. Uansett, folk har fortsatt å røyke i mange år etter at det ble kjent at røyking ikke er sunt. Myndighetene våre lar ikke bevisst sukkerindustrien få drepe oss, liksom.
4. Bottom line: kunnskap om lavkarbo er fint. Og at det blir spredt videre er fint. Da kan de som kan få store helsefordeler av det og et nytt liv av å bytte kosthold få øynene opp for det. Men gode gud, folk som BRENNER for lavkarbo virker ofte like skremmende som ekstremister av annet slag. Sånn, hvis det du vil med dette er å være en ambassadør for lavkarbos fortreffelighet, så ville jeg ærlig talt revurdert tilnærmingsmåten. Jeg setter dette på spissen, men effekten sånt som dette har på meg er som om et jehovas vitne løper etter meg for å fortelle meg om Gud. Eller en anti-røyker gir meg en lang forelesning om hvordan det kan gi kols og kreft og at jeg er i ferd med å ødelegge livet mitt fordi jeg er en slave av tobakksindustrien.
|