Sv: Inn og ut av ketose, har jeg ødelagt for meg selv?
Opprinnelig lagt inn av jente86, her.
Takk for tilbakemeldingene deres!
Før juleferien veide jeg 3,5 kg mindre enn jeg gjør nå.
Rett etter uka med ferie i jul og fritt kosthold gikk jeg ned 3 av dem. Nå er jeg på 1 kg +. Derfor jeg vet at kroppen min kan bli mindre, altså at jeg ikke har stagnert fordi kroppen ikke vil lenger ned.
Den har jo vært 3,5 kg lettere for bare noen uker siden.
Skjønner at kostholdet mitt kan høres slitsomt ut Men jeg synes det er helt topp. LK i hverdagen (og helger til vanlig), men å få kose meg med brød, pommes eller godteri en gang i blant er stor luksus.
Jeg har tidligere vært sukkernarkoman, spiste mengder av godteri og sukkerbrus hver dag så jeg er veldig fornøyd med at jeg har klart å kutte ut det og kun holde meg til spesielle(?) anledninger.
Men nå er jeg jo redd for at det har blitt for mange.. Selv om jeg nå er normalvektig og nesten i mål.
Jeg klarte ikke helt å følge regnestykket ditt her, jeg. Om du gikk opp 3,5 kilo i jula, så gikk du ned tre av dem, og opp igjen en, så er du vel på 1,5 kilo pluss?
Uansett. Akkurat sånne ting som dette er helt individuelt. Noen tåler en utskeielse nå og da, andre tåler det overhodet ikke. Den beste indikatoren er vel snarere hvordan du selv føler deg i kroppen etter å ha spist høykarbo? Jeg vet ikke om du har valgt ketogent kosthold som det du skal holde deg til fremover, men de fleste erfarer nok at et ketose er mindre forenlig med avstikkere enn et mer generelt lavkarbokosthold på 50+ kh om dagen. Det er veldig slitsomt for kroppen å skulle gjøre det skiftet i forbrenningen gang på gang. Et tips fra meg ville ha vært å la utskeielsene være til du har sett deg ferdig med vektnedgang i ketose, og så øke inntaket av kh til du er ute av ketose for å minske belastningen for kroppen minst mulig når du tar pause fra lavkarbo.
Nå har det jo bare gått noen uker siden jul også, da. Og at vekta svinger med 500-800 gram skal du ikke bry deg noe om. Jeg ser du er jente, og vi kvinner har jo hormonelle situasjoner som eggløsning og menstruasjon som gjerne fører til vannsamling. Selv kan jeg på det drøyeste gå opp inntil to kilo visse dager i syklusen, og jeg er også normalvektig med et par, tre "pyntekilo".
(En annen ting, og dette har jeg ikke belegg for annet enn i observasjoner etter mange år på forumet, men det ser ut til at flere av oss, kanskje særlig de med lite overvekt, har større problemer med å gå ned i vinterhalvåret. Mulig dette ligger i kroppens ur-natur om å overleve vinteren?! Selv har jeg alltid gått aller mest ned vår, sommer og tidlig høst).

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
|