Sv: Kanskje et litt dumt spørsmål, men jeg spør allikevel
Opprinnelig lagt inn av engeljenta30, her.
har allerede startet jeg
Good! Lykke til, du vil nok oppdage at regelmessig hjemmetrening hvor du bruker basisøvelser vil gi deg en kickstart.
Skal ikke undervurdere dette, men det krever ofte svært mye mer disiplin og treningsprogram enn på senter.
Har selv trent hjemme i 2 år før jeg begynte på senter. Trente da hjemme med løping, slynger og hangupsapparat samt vektskiver 4-5 dager i uken. Når det ble kjedelig å løfte kroppen og vektene i 15-20 reps, så er du nok blitt såpass sterk at du må tilføre tyngre ytre belastning.
Gode hjemmeøvelser er:
Dynamisk oppvarming!
push ups med bredt grep, smalt grep, en-hånds, beina hevet osv
hang ups med over/undertak (start med negative hangups)
ulike plankeøvelser (vanlig og side)
bruk av Ab roller (eller heter det Ab wheel?)
utfall i ulike varianter
knebøy eller det som kalles for goblet squat
captains chair (mage) kan erstatte planke
sit ups er fyfy! og skal ikke gjennomføres
hip thrust med kroppsvekt
Tåhev (forebygger skader og styrker leggmuskulatur)
Skulderpress m/vekthantler (som du kjøper på xxl)
I begynnelsen (første par-tre mnd) trenger du egentlig ikke mer enn kroppsvekten, hangupsapparat til å feste i døråpningen og en slik vektkoffert. Tipper dette koster maks 1000,-
Men etterhvert blir du jo sterkere og da kan du kjøpe følgende 2 ting
* Ab roller/wheel evt slike små sklimatter for håndflatene (funker ikke veldig bra på vegg til vegg teppe av naturlige årsaker...)
* Redcord slynger (hvorfor Redcord? Jo de er billige)
Tipper disse tingene kan koste deg rundt 13-1600,-
Med dette har du nok å henge fingrene i for nærmest 6-9 mnd til
Trener du slik i 45-60minutter de neste 6-12mnd minimum 3-4 ganger i uken så vil jeg si du er mer enn klar nok til å begynne pumpe jern på studio.
Klarer du putte inn en aldri så liten god løpetur eller lengre gåtur med litt kupert terreng i type power walk tempo så skal du se at kroppen og musklene har endret fasong.
I tillegg har du vel "spart" ganske mange tusen også fremfor å "kukerundt" på gruppetimer hvor du egentlig ikke blir spesielt bedre form annet enn å bli flink til å delta på en gruppetime.
|