Vis enkelt innlegg
Gammel 05-03-14, 20:04   #1
Dilly
Seniormedlem
 
Dilly sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 1.886
Dilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressurs

Lavkarbo-gnocci

Jeg hadde såå lyst til å lage gnocchi, sånn lavkarboerstatning for denne her:
Timiangnocchi
Gnocci er en ny og lettvint favoritt. Denne gangen smaksatte jeg med fersk timian, perfekt til viltkjøtt. Gnocci kan kokes på forhånd og så varmes den lett i en stekepanne med litt smør i rett før servering. Man trenger:

Ca 1/2 kg mandelpoteter
1 egg
2 ss revet parmesan
ca 1 dl hvetemel
ca 2 ts ferske timianblader
salt og pepper

Poteter skrelles og kokes møre i lettsaltet vann. Hell av og la kjølne til man kan jobbe med potetene med hendene. Mos potetene og ha i egg, parmesan, timian, salt og pepper. Bland med hendene. Ha så i hvetemel til man klarer å rulle en pølse ca 1 -1 1/2 cm tykk. Skjær pølsen i ca centimetertykke biter. Kok opp vann med salt og litt olje. Kok gnoccien til den flyter opp..

Så jeg forsøkte i går, hehe... se her:

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=55455
Det gikk ikke bra :-(

Så kom Langaard med et bra råd: stek dem heller i ovnen!
I dag lagde jeg en ny porsjon.

Samme oppskrift:
Jeg kuttet opp litt sellerirot, det var ca 340 gram. kokte mørt, stavmiksa og tilsatte 1 egg, 1 ss kokosmel (ca 20 gram), 1 ss fiberhusk og 1 ts bakepulver. Inn i kjøleskapet 1 times tid.
Ut av kjøleskapet og mikset med noen friske, frosne urter. Knadd sammen og rullet ut i tynne strengler på ca 1 cm i diameter.*
Disse rullet jeg ut og trillet små kuler av. La dem på brett og stekte ca 25 minutter i ovnen på 150 grader. De ble perfekte! Eller det vet jeg ikke. De ble gode, og kan brukes i gryteretter, sauser, eller bare varmes med litt smør og ketchup. Helt greie, og et fantastisk tilbehør. Enklere å lage enn den kjente lavkarbo-båndspaghettien også.

Anbefales!

Det beste: disse kan jo lages med hva man vil. Jeg brukte sellerirot, men blomkål, søtpotet, gresskar eller hva som helst må jo gå bra.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg gnocci.jpg (17,5 KB, 37 visninger)
__________________

Dilly er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat