Vis enkelt innlegg
Gammel 20-03-14, 11:16   #13
Fettman
Juniormedlem

Medlem siden: Apr 2012
Fettman er på en erverdig vei

Sv: Jeg VET at lavkarbo fungerer for meg, men åh, så vanskelig det er å skulle legge

Ikke vær bekymret for eventuelle sprekker med lavkarbo, for de kan ofte være til nyttig informasjon.Siden jeg begynte med lavkarbo har det vært mange sprekker, og mange ting jeg har måttet gjort om på for å optimalisere kostholdet bedre.
Men jeg har alltid kommet tilbake til lavkarbo, og jeg vet også at det fungerer.

En av de tingene jeg brukte å gjøre som hjalp mot karbosulten, var å se for meg at jeg hadde valget mellom mat med høykarbo og lavkarbo - dersom jeg hadde lyst på høykarbo men ikke lavkarbo, var det bare karbohunger og ikke reell sult. For å stilne sulten, prøv med en fet osteskive f.eks fløteost, med noe kjøttpålegg f.eks salami, og oppå det legger du en passelig liten klatt med smør. Ikke ta mer enn du klarer, for smør i seg selv er egentlig ikke så enkelt å spise.

Jeg vil også anbefale og kjøre ekstrem lavkarbo, altså så lite karbo som mulig (som selvsagt må erstattes med mer fett, alt ettersom hvor sulten du er). Hvis du kjører moderat lavkarbo kan du oppleve at du terger både deg selv og kroppen din med bare å spise litt karbo, og fristelsen til å sprekke blir mye større.

Det er helt individuelt så klart, hvilken type lavkarbo som fungerer best for hver enkelt, men for meg var det bedre å kjøre ekstrem lavkarbo for å redusere karbohungeren så mye som mulig, og venne kroppen til fett som energi.

Vær forresten obs på proteiner, min erfaring er at for mye protein gjøres om til karbo, og da plutselig får du mer karbo enn du hadde tenkt.
Du kan merke at du får lyst på proteinmat i mangel på karbo, men ideelt sett bør man ikke spis for mye.Samtidig må kroppen ha protein, både til diverse prosesser og for at musklene ikke skal svinne hen, så man må finne en god balanse.
Protein er kanskje det mest utfordrende energitypen, i og med at man må finne en balanse.
Men ikke dropp protein av den grunn, hvis du blir sliten og svimmel av proteinmangel, så er faren større for en lavkarbo-sprekk, så jeg ville heller spist for mye enn for lite protein.

Og salt er også viktig, med lavkarbo mat får man mindre salt enn høykarbo mat har jeg inntrykk av, så bruk mer salt i maten, rent generellt.
Saltmangel kan også gjøre deg sliten og uvel/svimmel.

Et annet tips er å begynne å trene, ikke mer enn du klarer, men for å gi deg et psykisk løft. Trening er godt for kroppen og du vil føle deg bedre psykisk også, i og med at du sier du prøver å takle følelser med mat. Du vil kunne få tankene over på noe annet, og få en forfriskning i hverdagen.
Hvis du føler deg bedre, vil du kunne være motivert til å spise sunnere, og vice versa.

Når det gjelder følelser har jeg kommet mer og mer frem til at det er noe man må stå "ansikt til ansikt" overfor før eller senere. Og det kan bli utsatt med trøstespising, men det går ikke bort av den grunn. Det nytter ikke å rømme, man må stå overfor sitt sjelsliv til slutt likevel.

Og som sagt ikke vær redd for lavkarbo-sprekker, jeg har hatt mange, og jeg lærer noe fra dem som oftest hver gang, som gjør det enklere å begynne med lavkarbo igjen. Jeg har endret på mye i løpet av tiden jeg har spist lavkarbo, og det kommer med personlige erfaringer, og ting man plukker opp her og der.

Det var noen tips jeg hadde, håper det er til nytte.
"Lykke til", selv om egentlig så er det deg selv det kommer an på,
og jeg er overbevist om at ingen kommer til denne verden uten å skulle klare de utfordringene man blir stilt overfor, de er ikke umulige, selv om man kan gå på noen feilskjær og kanskje må endre på måten man håndterer dem på.
Så derfor vet jeg du kommer til å klare det til slutt,
og det må du også vite

Fettman er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat