|
Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.
Ja, når vi alle gjør det får vi en sånn varm, inkluderende verden hvor ingen tenker bare på seg selv... 
Du trekker nå ut en setning av en helhet, her da. Selvfølgelig skal man ikke drite i hva andre synes i alle saker. Men her er jeg faktisk enig. Drit i hva andre synes om å gifte seg i kirken om man ikke er medlem av statskirken. Hadde det vært for statskirkens meninger og holdninger hadde vi ikke kommet så langt i frigjøringen og i likestillingen for enkelte grupper. Min tyske mor fikk ikke gifte seg i kirken i 1962, fordi hun var tysk.... Da vi skulle døpe min datter som nå er 24, så måtte presten tenke seg grundig om siden vi var samboere og ikke gift. Jeg leide en leilighet hos en prest da jeg var helt ny i byen, og da kjæresten min flyttet inn til meg fikk vi ultimatimet. Gifte oss eller flytte....
Dessuten står det i dagens Klassekampen at kirken taper i dagens samfunn. Det er færre bryllup, dåp, konfirmasjoner og begravelser i kirken. Så de er sikkert glade de, for at noen fortsatt vil gifte seg i kirken, hvit eller ei
|