Lavkarbo for de med spiseforstyrrelse
Jeg var innom et forum for de som vil bli friske fra spiseforstyrrelse. Mange spiste som gale når de først gav slipp på å sultingen. De spiste masse junk og sjokolade etc, noe de argumenterte med var bra for de med denne sykdommen fordi de trengte rask næring som ikke krevde mye energi å fordøye. Jeg skrev som svar til de som var fortvila over ulvehungeren at om de unngikk sukker ville det roe seg, at om de inntok hovedsakelig protein og fett ville de bli skikkelig mette og få et stabilt blodsukker så de ikke spiste dagen lang, hektet på sukker. Men da ble mine innlegg slettet fordi de ikke var i tråd med reglene. Jeg ble kalt ortorektisk som mente at noe var usunt, og alle som spiste lavkarbo var visst spiseforstyrra på et vis.
Jeg synes dette er trist fordi jeg tror mange er fortvilet av konsekvensene av å spise feil og fordi de gir bort all kontroll til kroppen.
Mange anorektikere tror de har skiftet spiseforstyrrelse til tvangsspising når de får det store behovet for å spise etter lang tids sulting. Noen begynner derfor å faste innimellom orgiene, trene mye eller kaste opp for å kompensere, eller går tilbake til sultingen. Forumet er verdifullt på den måten at det informeres om at det er normalt at kroppen blir kjempesulten, og at det ikke betyr at personen har fått en annen spiseforstyrrelse. At personen kan slappe av ved å skjønne at det å spise mer enn normalt etter sulting er å ta vare på kroppen, og ikke noe man må gjøre noe med er bra å vite. Men hvorfor denne : "alt er lov"-tankegangen?
Det blir mye vann i kroppen av alt sukkeret for en kropp som ikke er vant til masse mat / sukker. Jeg mener de lider unødvendig mye om de hører gang på gang på forumet at de skal fortsette å spise alle kakene, pommes frites osv. At det er bra. Jo flere kalorier jo bedre, for da blir man frisk fortere.
Det som fikk alle til å gi slipp er at det hevdes der at vi alle har en set point vekt, så uansett hvor mye du spiser vil du ikke bli tykkere enn det kroppen er bestemt til. Det er jo løgn fra ende til annen. Hva med alle de overvektige? Har de en set point vekt som er 100 kg? Neppe.
Stakkars folk, de blir lurt. Selv om dritmange sier de har blitt overvektige og inntar 40000 kcal dgl fordi det er hva kroppen trenger fortsetter saueflokken å følge lederen.
Lederen som fraråder alle å trene fordi det er unaturlig. Som sier BMR er mye høyere enn det som hevdes i de tabeller vi finner for å regne det ut, så alle jenter som følger hennes opplegg skal innta minimum 3500 kcal, og helst mye mer, og alt kroppen er sugen på. Som hevder at ødem skyldes reperasjon av kroppen bare, uten å nevne sukker i samme slengen.
Jeg mener derimot at lavkarbo passer fint for de med spiseforstyrrelse. Det er ikke spiseforstyrrelsekontroll å bruke hodet før man gir kroppen mat. Å gå fra den ene ytterlighet (sult og streng kontroll)til den andre (overspising og ingen kontroll) er ikke nødvendig om man spiser lavkarbo.
Å bli frisk fra en spiseforstyrrelse handler ikke om kontroll eller ikke, men om å skifte samarbeidspartner. Slutte å samarbeide med hatet og slippe inn kjærligheten i stedet. Og ta valg i lys av det. Ikke ta valg i mørket.
Sist redigert av Yrla : 02-04-14 kl 18:31.
|