Vis enkelt innlegg
Gammel 07-04-14, 19:55   #22757
smgj
Seniormedlem

smgj sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 51
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Jah ... Da har jeg prøvd å fjerne gammel rødvinsflekk med potetmel, som sagt. Det er på bunadsvesten min, som er i rød ull (og åtti år gammel ...). Mye ble borte, men det er en skygge igjen. Noen tips om hva jeg kan gjøre for å få vekk resten ...? Har lest tips om både hvitvin, hvitvinsedikk og sitron, men redd det vil bleke stoffet.

Sitron er skånsomt.

Det som er til felles med hvitvin, hvitvinseddik, eddik og sitron er syre... Det er syre og enzymer som fungerer best til fruktflekker, og rødvin regnes som en frukt(-syre).

Jeg har hatt god erfaring (på heklet bomullsduk) med syre for å fjerne rødvin, men de siste restene tok jeg med BioShout flekkfjerner. Den har virket VELDIG bra på fruktflekker (inklusive kirsebærsprut på hvit twill) for meg. Men den er vankskelig å finne nå, vet ikke om den er på det norske markedet lenger (sist kjøpte jeg i Sverige).
http://www.scjohnson.se/nqcontent.cfm?a_id=8040