Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.
Ok, forhåpentligvis det siste bunadsspørsmålet på en stund. 
Jeg har nå lagt vesten i kaldt vann i et par timer (etter tips fra et par damer på et renseri, for å være sikker på at all såpen kommer ut av stoffet). Nå lurer jeg på: Hva er den beste måten få ut overflødig vann på? Jeg kan jo ikke akkurat begynne å vri den ...?! Funker det bare å klemme forsiktig ut det jeg kan, og henge den opp over en servant, eller noe?
For å begynne med den rødvinsflekken, det jeg alltid fikk beskjed om da jeg var i USA var å alltid ha club soda tilgjengelig og tømme på slike flekker. Det ville på en måte bruse opp rødvinen også skulle man dabbe/dytte med ren tørr klut for å få vekk flekk og dette skal ikke være skadelig for diverse fibre.
Når det gjelder tørking vil jeg anbefale deg å klemme (ikke vri) så mye vann ut som du klarer. Legg deretter veste innimellom to tørre håndkle og vri litt forsiktig (evt bare klemme mer), heng deretter opp og legg håndkledene under dersom det fortsatt drypper for å slippe vanndammer overalt. Ikke greit når man har lite bad, men det står jo ikke på så lenge. Eller om du har mulighet til å henge over vask/vaskevannsfat er jo det også en mulighet, legg gjerne håndkle under for det så slipper du klikke av dryppelyden 
|