Vis enkelt innlegg
Gammel 10-04-14, 11:38   #20
r.o
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 188
r.o er ny på veien

Sv: Hvor mange kalorier ligger dere på?

Hei!
Denne filosofien var grunnen hvorfor jeg begynte med lavkarbo.Det fungerete fint i 1.5 år. Etter det har jeg fått snikende 3 kilo tilbake. Går ned fort om jeg passer på kaloriene og tar en periode med 5:2 eller bare lavkalori med lavkarbo. Utfordringen er at jeg stortrives med tradisjonell lavkarbo uten telling av kalorier. Da med masse grønnsaker, en del kosemat på kvelden og gode middager, spiser "lavkarbo-sunt" blir kaloriinholdet ca 2500 og karber 20-25. Karbene min kommer hovedsakelig av grønnsaker og noe fra mandler, fløte og rømme. Resultatet er dessverre at dette kostholdet som fikk meg slak for 3.5 år siden, gjør ikke samme nytten lenger.
Vekten viser igjen at jeg er nødt til å ta tak i noen uker for komme ned i vekt 2-3 kilo. Dvs at jeg er nødt til å passe på både kaloriene og karbene.
Regner med at det flere enn meg som har opplevd at etter noen år med lavkarbo, vil kroppens forbrenning forandre seg og vi må ta nye forholdsregler. Derfor er det også naturlig at kaloritelling er kommet inn som et element i forum.
Har noen gode tips til meg?

Opprinnelig lagt inn av index, her.

Joda. Men nye brukere kan lett få inntrykk av at hvis man skal være "ekstra flink" på lavkarbo må man også telle kalorier, og det kan være litt uheldige signaler å sende ut. Men for all del, folk må få lov til å telle og være opptatt av det de vil. Jeg føler bare at man ved å innføre kaloritelling også i lavkarbo ødelegger selve filosofien bak, nemlig at det er hva du spiser som betyr noe og ikke hvor mye varme det måtte gi fra seg i en forbrenningsovn. Jeg tror de fleste av oss kan skrive under på at all kaloritelling opp gjennom årene har gjort mer skade enn nytte, og at det derfor er herlig med en kostholdsfilosofi som gjør at man spise når man er sulten og slutte når man er mett, og på den måten opparbeide seg et sunnere forhold til mat uten å måtte telle og regne for hver minste ting man putter i seg. Når man vet man spiser mat som er rett for en, gjør det ingenting om vi spiser litt mye en dag i blant. Det jevner seg ut over tid, og vekten vil stabilisere seg uten at man trenger å gi seg selv dårlig samvittighet hver dag for noe såpass uvikitg som kalorier.

Sånn! Måtte bare få det ut...

r.o er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat