Vis enkelt innlegg
Gammel 10-04-14, 17:17   #22
BenteR
Seniormedlem

BenteR sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mange kalorier ligger dere på?

Nå står jeg i motsatt ende siden jeg inderlig vil legge på meg, men har iallefall lært såpass nå at jeg har fått vite at med matvareallergi går man ned i vekt selv om man pøser på med kalorier. Jeg spiste over 4000 kalorier og ble likevel tynnere og tynnere. På det laveste var jeg 36,7 kilo og jeg er 1,60 høy og snart 50 år.
Da jeg fjernet all maten jeg er allergisk mot tk det nesten tre måneder før jeg var smertefri i magen og sakte begynte og få mer kjøtt på beina. Spiser i dag mellom 3200 og 3800 kalorier og er nå lykkelig over og ha kommet opp i 41 kilo iallefall.

Har man matvare-intoleranse er konsekvensene annerledes; man legger på seg og går ikke ned om man ikke direkte sulter seg (hvilket ikke er sunt over lang tid). Ifølge det jeg har lest og hørt fra bl.a. ernæringsfysiologer vil en intoleranse kunne føre til overvekt selv om man spiser "rett" mengde kalorier. Har hørt om mennesker som har ligget så lavt som 15-1600 kalorier pr dag og likevel ikke går ned i det hele tatt, men som har opplevd vektnedgang når de har funnet synderen og kuttet den ut fra kostholdet, selv om de har økt kaloriene.
Ofte når dere prater om partystoppere, så mistenker jeg det er en form for intoleranse.

Ved begge tilstander så er det eneste man kan gjøre for og bli bedre, nettopp og fjerne det man er intolerant / allergisk mot, men det kan være som å lete etter næla i høystakken og finne det av og til.

Kalorier er oppskrytt etter mitt syn fordi det er andre faktorer i kroppen som bestemmer hvordan kaloriene nyttiggjøres. Noe så "enkelt" som lavt visa høyt stoffskifte vil bestemme farten på forbrenningen, eller for eksempel mengden insulin i kroppen. For ikke og glemme aktivitetsnivået som også helt klart spiller en vesentlig rolle i hvor mange kalorier som blir brukt riktig.