Vis enkelt innlegg
Gammel 20-04-14, 21:23   #22946
BenteR
Seniormedlem

BenteR sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Så lenge han oppfører seg eksemplarisk hos besteforeldre og i barnehagen, ville jeg umiddelbart ha tenkt at dere ikke er tydelige nok.
Barn oppdager fort om de har "taket" på noen.
Om et barn oppdager at konsekvensen av å drite i et NEI eller IKKE betyr at ingenting skjer, så fortsetter de å drite i det. Ene min var en slik kar som alltid måtte sjekke om det jeg sa stemte; for eksempel:
-ikke ta på det gjerdet for der er det strøm
Gutten tok umiddelbart tak i gjerdet og sa "nei, det er det ikkkkkkke! da strømmen slo inn. Han lærte.
-ikke ta på stekepannen for den er varm
Gutten tok umiddelbart på pannen og brant seg godt. Han lærte.
Noen barn er slik at de ikke tar vårt ord for at noe er farlig som sant. De må sjekke selv.
Lyspunktet er at hver gang de får erfare at det mor/far sa stemmer, så er de stadig nærmere og ikke måtte teste selv.
Hadde ei veninne som truet og truet ungene når de var ulydige med "slutter du ikke nå, så får du pryl" Siden ungene aldri fikk så mye som et dask på fingen, lærte de fort at det var ikke noe vits i å høre på moren.....

Min erfaring som firebarnsmor (og dagmamma til flere) er at ikke to unger er like, men alle unger responderer på et klart og tydelig og konsekvent språk fra oss voksne.