Vis enkelt innlegg
Gammel 28-04-14, 09:01   #23027
smgj
Seniormedlem

smgj sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 51
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av akas, her.

Har du sjekket stoffskiftet?

Opprinnelig lagt inn av Marella77, her.

Ps, i tillegg til. Være svimmel og sliten, har jeg angst-følelse... Den trur jeg kommer av sukkeret. Får dere kortpust, nerver og skvettenhet av sukker?

Er man vedvarende sliten/energiløs og b12 ikke hjelper og man ikke har lavt jern (eller uansett, egentlig) bør man sjekke stoffkiftet, ja.
Lavt eller høyt stoffskifte kan også gi psykiske symptomer. Jeg får det. Jeg blir hissig, irritabel, deprimert og labil av å være "lav" og får det psykisk før det vises på blodprøvene. Skvettenhet kan komme av høy kortisol. Høy kortisol vil ofte (men ikke utelukkende) oppstå ved forverret allmentilstand (inklusive et utviklende lavt stoffskifte) fordi kroppen kompenserer for andre problemer med å pumpe ut stresshormoner. Et høykarbokosthold kan fyre opp under kortisolproduksjon (men langtfra hos alle).

Opprinnelig lagt inn av Sanney, her.

eh, jeg har høyt t4 og lavt t3, men det er visst bare t4 som er viktig.. innafor referansene, så selv om jeg har halve sulamitten av symptomer så har jeg ikke lavt stoffskifte. og her går jeg da og har verken ork eller gidd til det meste med mindre jeg absolutt må...

Finn en lege som faktisk HUSKER fra medisinstudiet at fT4 er et LAGERHORMON og fT3 er det aktive hormonet - og det ENESTE som har biologisk virkning av de to. Hjelper ikke å ha masse på lager om man ikke får tatt det i bruk. For å aktivere (nok) fT3 utifra et godt lager trengs
- nok d-vitamin
- nok selen/magneium/sink
- nok ferritin
- bra tarmflora (mye av fT4 omdannes til fT3 ved hjelp av tarmbakterier(!))
- bra leverhelse (av den grunn blir mange med vaklende stoffskifte bedre på lavkarbo siden høykarbo belaster leveren i seg selv og dermed indirekte kan svekke stoffskiftet)

Dessverre lærer visst legene i dag at
- stoffskiftet lett kan behandles (med syntetisk t4-medisin)
- at blodprøvene er fasit for hvordan en pasient har det ...

Ta deg heller en tur innom Sonjas Stoffskifteforum og få hjelp til hvilke prøver du bør kreve å få tatt før legen din avskriver stoffskiftet ditt som "fint"...