Vis enkelt innlegg
Gammel 28-04-14, 17:57   #23042
Kanutten
Seniormedlem

Kanutten sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Begrepet psykosomatisk betyr jo at det som plager det psykisk, kan gi kroppslige utslag. Kortisol er feks kroppens svar på opplevd stress.
Har du noen gang vært hos legen med en sånn reaksjon? Fått testet kortisolnivået ditt? Er du allergisk mot noen ting?
Få tatt et bilde evnt når det er som verst og ta det op med legen din. Tror ikke det er noen normal stressreaksjon, akkurat, men mulig det har en fysisk forklaring i bunnen!

Jeg fikk til slutt diagnosen posttraumatisk stressyndrom og det utarter seg i aller høyeste grad somatisk. Tror jeg har vært innom alle avdelingene på sykehuset. Kortisolnivået mitt er normalt, men adrenalinet, som er for flyktig til at det kan måles, har jeg visstnok mer enn nok av. Det var da jeg fikk medisin som demper adrenalinet at jeg begynte bli bedre. Men kroppen min er så vant med å være i fight or flight så musklene krøller seg sammen og det gjør vondt i hele kroppen fra panna og helt ned til under føttene. Jeg jar begynt hos en muskelterapaut og skal si han fikk vist meg at jeg har stramme muskler; kroppen er full av blåmerker etter at han har behandlet meg. Men han er nødt å gjøre det helt til kroppen og musklene finner ut at det er best de slapper av...