Sv: nybegynner hjelp!
Slik jeg forstår det vil du leve lavkarbo fordi du blir oppblåst og legger på deg rundt magen?
Du har ikke et ønske om å gå ned x antall kilo?
I såfall ville jeg anbefalt deg og gjøre som jeg gjorde i starten, og så eventuelt forandre senere om du bestemmer deg for en variant? Jeg kjøpte dr. Hexeberg "Bli frisk med lavkarbo - 100 oppskrifter" da jeg startet, og den er fremdeles en av mine favoritt kokebøker.
Jeg kuttet ut alt av sukker, poteter, ris og alt laget av korn (pasta inklusiv).
Jeg spiste i starten rundt 70 karbohydrater pr dag, og spiste da vanlig mat med unntak av tingene over.
På matvarene du kjøper står det hvor mange karbohydrater det er pr 100 gram. Hovedregelen er at jeg kjøper ikke noe som har mer enn 5 karbohydrater pr 100 gram. Grønnsaker står det ikke hvor mange karbohydrater det inneholder, men hovedregelen er at alle grønnsaker som vokser OVER jorden med unntak av mais (som ikke er en grønnsak men en kornsort) er tillatte å spise. De som vokser under jorden (poteter, gulrot, kålrot) inneholder mye stivelse som i kroppen blir omdannet til sukker. Jeg rører ikke potet, men bruker LITT gulrot og kålrot. Det finnes en matvaretabell her på forumet der du finner f.eks. grønnsaker.
Det er også en hel haug med deilige oppskrifter her inne.
I starten veide jeg maten ofte for og finne ut hvor mye karbohydrater det var, nå, etter tre år, veier jeg av og til for å sjekke at jeg ikke sklir ut. I dag vet jeg sånn cirka hvor mange karbohydrater det er i en halv blomkål f.eks. Jeg har valgt å bruke diett.no men det finnes selvsagt andre steder og plotte inn hva man spiser og så finne ut hvordan andelen protein, fett og karbohydrater er.
Når man forandrer kostholdet så er det litt stress i starten, men man kommer utrolig fort inn i det og finner sin egen vei.
Lykke til!