Sv: Familiær hyperkolesterolemi
Opprinnelig lagt inn av Torkil
Hei
FH er ingen spøk, men dog ikke så ille som familiær kombinert hyperlipidemi som egt. er verre og kan ses selv med "normalt" totalkolesterol og således overses ved en vanlig legesjekk. Ofte er det en tragisk familiehistorie med talrike hjerteinfarkter i ung alder.
FH blir bedre på ketolysekuren som kan benyttes for å slanke seg, men det krever at man følger kuren inklusive anbefalingene om blandet salat og varierte grønnsaker hver dag. Krom reduserer insulinmengden i blodet og bedrer fettforbrenningen og virker også positivt på høyt kolesterol.
Når dette er sagt SKAL personer med FH ha statin som reduserer risikoen for blodpropp med 25% ( jeg har noe som koster 200 kr og som reduserer risikoen for blodpropp med 50%) Prøv å gjett hva det er. Den første som gjetter det får en boks med kromtilskudd gratis i posten.
( NB: svaret er ikke krom!)

Det finnes både naturlige statiner ( et er f.eks oppdaget via kinesisk medisin der man i 1000 år har benyttet gjæret, rød ris mot dårlig blodsirkulasjon, et legemiddelfirma undersøkte dette og fandt statinet. Kinesene er ekstremt flinke med empiri.!)
Det finnes syntetiske statiner, dvs stoffer som ikke har eksistert på kloden før de ble skapt i et laboratorie, de er ofte litt mer effektive, de mest effektive er trukket fra markedet på grunn av alvorlige bivirkninger.
Her ble det visst mye digresjoner, men dette interesserer meg noe.
Ikke tull med FH, ta statin!
Vennlig Hilsen
Torkil
Tusen takk for svar alle sammen. Du sier man burde ta statin....Jeg er 20 år og går til årlig sjekk hos legen for å undersøke kolesterolet mitt siden familien min har familiær hyperkolesterolemi. Nå har jeg forsåvidt relativt normalt kolesterol, men det dårlige kolesterolet er litt forhøyet i forhold til det gode. Legen min har aldri nevnt noe om statin, og jeg går ikke på noen piller i det hele tatt mot blodpropp eller lignende. Burde jeg altså gjøre dette enda jeg har kolesterolet under kontroll nå?
(Faren min tar diverse piller fra legen, pravachol (vet ikke hvordan det skrives), lipitor (usikker på navnet, husker ikke helt.) Og noen andre... )
Jeg kunne tenkt meg å prøve en ketolysekur siden jeg er lovervektig (15-20 kilo for mye...).
|