Vis enkelt innlegg
Gammel 14-02-06, 20:32   #10
Torkil
Seniormedlem

Torkil sin avatar

Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Arendal
Alder: 67
Torkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastisk

Sv: Familiær hyperkolesterolemi

Opprinnelig lagt inn av Gigi

Tusen takk for svar alle sammen. Du sier man burde ta statin....Jeg er 20 år og går til årlig sjekk hos legen for å undersøke kolesterolet mitt siden familien min har familiær hyperkolesterolemi. Nå har jeg forsåvidt relativt normalt kolesterol, men det dårlige kolesterolet er litt forhøyet i forhold til det gode. Legen min har aldri nevnt noe om statin, og jeg går ikke på noen piller i det hele tatt mot blodpropp eller lignende. Burde jeg altså gjøre dette enda jeg har kolesterolet under kontroll nå?
(Faren min tar diverse piller fra legen, pravachol (vet ikke hvordan det skrives), lipitor (usikker på navnet, husker ikke helt.) Og noen andre... )

Jeg kunne tenkt meg å prøve en ketolysekur siden jeg er lovervektig (15-20 kilo for mye...).

Hei
Hvis du er sikker på at det er FH i familien, er din risiko 50% . Altså har du eller du har ikke FH. Har du normalt kolesterol, er det svært usannsynlig at du har arvet FH, altså er du frisk og skal ikke ha statin. Overvekt vil kunne forklare en litt skjev fordeling mellom godt og dårligt kolesterol.
Neste gang du skal ha målt kolesterol ber du om totalkolesterol. HdL kol( det gode) LdL ( det farlige) og Triglycerider. Da kan man foreta en skikkelig vurdering av din lipidprofil . ( mange andre markører finnes men er lite aktuelle på et vanlig legekontor).
Vennlig Hilsen
Torkil

Torkil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat