Sv: Ketose og styrketrening
Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.
Og med flyttingen kommer jo gjerne en time eller tre mer reisetid daglig, som spiser opp den lille tiden vi vanlige dødelige har i hverdagen, vi som insisterer på at det finnes en tidsklemme og er overfladiske nok til å ha andre prioriteringer i livet enn hvordan rumpa vår ser ut i jeans eller en stue det går an å gå i uten å snuble over et treningsapparat erfaringsmessig er det forøvrig mye lettere å få tid og mulighet til trening om man bor midt i byen enn i grisgrendte strøk. I byen har de f.eks treningssentre med barnepass...
Og ang fett vs karbohydrater på trening, dersom man har vært i ketose i mer enn tre uker vil kroppen være i tilnærmet full fettforbrenningsmodus, ergo vil den fint kunne nyttegjøre seg fett som brennstoff. Karbohydrater vil jo derimot gi en bremsende effekt all den tid den da må omstille seg og man i tillegg får blodsukkerfall midt ute i økten. Dette vil muligens ikke virke like sterkt på normalvektige som overvektige (det kan jeg ikke uttale meg om da jeg aldri har vært normalvektig). Pga testosteronoverskudd bygger jeg ekstremt lett muskler, så hva jeg tar på diverse øvelser kan ikke brukes som mål. Men det jeg vet var at jeg gikk fra å være superskjelven etter en middels tung timesspinning til å trene hardt (full motstand på sykkelen, intervallbakker) 75 min, rett på styrketime i sal med høyere belastning enn middels trente menn (fikk tilsnakk av treneren fordi hun mente jeg tok på for mye flere ganger), gå hjem 3km og vaske og rydde hus etterpå. Og jeg vet med sikkerhet at dette skyldtes at jeg var i full fettforbrenningsmodus og at jeg kun brukte litt ekstra fett som booster.
Med testosteronoverskudd så har du jo genetikk mange damer jukser for å få til. Men det er nok ikke særlig lurt for en dame å ha for mye testosteron heller, hverken naturlig eller kunstig, så den ser jeg ikke er helt grei. Men det med fettforbrenningsmodus støttes 100%, det er jo det man ønsker å oppnå, særlig i utholdenhetsidretter hvor man har arbeidsperioder på opp til og mer enn 2 timer. Det er flere som nå har fått øynene opp for at kostholdet utgjør mer enn bare noen få sekunder for en utøver og det er jo bra.
|