Vis enkelt innlegg
Gammel 18-06-14, 00:32   #9
karbofrøken
Juniormedlem

karbofrøken sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
karbofrøken er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbo for hele familien

Ketogent kosthold er ikke farlig. Ei heller for barn. Dette er jo godt utprøvd blant barna som pga alvrolig epilepsi anbefales (av leger i hele verden) å spise strengt ketogent med under 5% karbohydrater daglig!

Dog har barn heller ikke rukket å opparbeide seg den dårlige karbohydrattoleransen som vi voksne har gjennom årevis med brødmat. De tåler helt fint litt mer karbohydrater enn oss. Men de TRENGER det ikke. De vokser seg så lange som de skal, hjernen utvikles slik den skal (i verste fall kan vel heller mye sukker forstyrre utviklingen) uansett.

Jeg er opptatt av at det barna mine får i seg av karbo er næringsrike karbohydrater, hvilket ikke kan sies om brød el potet. Frukt, grønnsaker, mandler - helt ypperlig! Med brødet kommer også hveten/kornet og antibeitestoffene - og det har jeg, uavhengig av karbohydrater, lyst til at de skal unngå. Det kommer nok mye ny forskning på dette fremover, men allerede nå ser man sammenhenger med korn og en rekke helsetilstander (autoimmune sykdommer f.eks). Dog, en helt annen debatt som vi ikke trenger ta her!

Det er synd at det hersker en slik overbevisning om at barn "MÅ" ha karbohydrater, for det er egentlig bare oppspinn og ikke bygget på noe forskning jeg noensinne har sett i alle fall. (Og da samme spm kom opp på allmennlegeforeningens møte om ernæring i mai i år, ble det besvar omtrent på samme vis. Barn trenger ikke karbohydrater noe særlig mer enn voksne. Hva da med alle inuittene? Det ble jo folk av dem også!)

Lavkarbo er mye enklere enn du tror! Lag mat fra bunnen av. Bytt ut ris, pasta, potet med grønnsaker. Bak med nøtter/nøtte-mandelmel i stedet for hvete og ikke vær redd for fett! ;-)

karbofrøken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat