Vis enkelt innlegg
Gammel 25-06-14, 19:44   #23427
sonim
Medlem

Medlem siden: Jan 2013
sonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snill

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Jeg har konferert med ei litt mer friskusete venninne, og hun sier at shell er i en eller annen grad vannavstøtende og vindtett.

"Shell" er bare navnet på det man kaller "ytterste lag" på en jakke, bekledning, bukse eller whatever. Når ytter "shell" er av bomull så er det ikke akkurat vannavstøtende uten noen form for behandling. Dvs den jakken har sikkert en form for impregnering som gjør bomullen vannavstøtende inntil en viss grad.

Bomull er forøvrig et stoff som egner seg aller best (bedre enn gore tex og whatnot) i tørt, kaldt vær. Typisk jevne temperaturer i kulde. I varierende værforhold er gore-tex tilsvarende det beste.

Når den friskusvenninnen din sier at bomull er et shell som er vannavstøtende og vindtett, så er nok det ikke helt riktig, men til en viss grad, avhengig av veving på bomull kan den virke som vindtett ja. Uansett så får man jo gjerne hva man betaler for av slike "friskusklær" som koster veil. 500,- ift vannavvisning og vindtetthet.

Jeg liker nå bomull meget godt og bruker det stort sett alltid, både i kulde og dårlig vær. Skal innrømme at gore tex er flott fordi man da holder seg tørr innenfor "shellet" eller skallet om du vil i vestlandsvær. Impregnert bomull er ikke dårlig, dessuten er det rimelig. Gore-tex for bruk på byen eller lette friluftsturer på en dag er "overkill", men mote er nå mote

sonim er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo