Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.
Nei, min venninne sier ikke at "bomull er et shell som er vannavstøtende eller vindtett", men at når det står "shell" på vaskeseddelen vil det si at den er vevd/impregnert på en sånn måte at den i i en eller annen grad er det, avhengig av tøyet, og været (bl.a. vannsøyle, sa hun vel. Nytt ord for meg). Takk for svar for øvrig!
Som jeg sa, avhengig av veving på bomullen. Shell er shell og det "shellet" er uansett lagd av bomull med eller uten impregnering. Bomull har meget lav vannsøyle uansett dessverre. Impregneringen høyner vannsøylen noe, men hvis Bik Bok kaller dette for shell, så er det ikke rart klesbransjen får mye "pisk" for dårlig/feil/misledende informasjon til forbrukerne. Bomull er også shell. Tror du med trygghet kan rette opp "friskusvenninnen" din og si at shell ikke er noe annet enn en beskrivelse av det ytterste laget av vevd stoff på et klesplagg (ytterjakke). Menneskets shell er huden, med eller uten solfaktor eller kokosolje som beskyttende lag. Shell av kokosolje er kanskje ytterste laget siden det danner en beskyttelse utenpå den naturlige menneskeshellet :-) haha. jaja, kos deg med jakken, vannsøyle, shell, van/vindtett or whatnot. Viktigste er nå at du er fornøyd med bruken!
|