Vis enkelt innlegg
Gammel 28-06-14, 18:26   #1
millah
Seniormedlem

millah sin avatar

Medlem siden: Mar 2006
Hvor: Haugesund
Alder: 48
millah er et fyrlysmillah er et fyrlysmillah er et fyrlysmillah er et fyrlysmillah er et fyrlysmillah er et fyrlys

Jeg slår et slag for poteten!

Dette er sikkert gammelt nytt, men det er jo verdt å nevnes. Poteten er ikke så skummel som mange på lavkarbo tror! Ikke kald, i alle fall.
Poteten inneholder visstnok noe som heterresistent stivelse. Det er en type fiber man finner i mat som er rik på karbohydrater, altså som poteter, korn og bønner. Resistent stivelse tar opp plass i magesekken. Og siden du ikke kan fordøye det, går det ikke inn i blodstrømmen din. På den måten skiller det seg fra karbohydrater som tas opp og som lagres som fett hvis de ikke brukes. Med andre ord fyller det opp magen og reduserer sultfølelsen.

Poteten har jo også, i motsetning til pasta, ris og tilsvarende ting, viktige C-vitaminer. Spesielt med skallet på. Jeg har også hørt at små poteter er bedre enn store, sikkert fordi det blir mer skall og mindre potet. Eller hva vet jeg. Kanskje det har noe med GI-en å gjøre.

Uansett. Cluet er, som sikkert mange har hørt, å avkjøle poteten. Varmebehandlingen gjør at stivelsen absorberer vann og sveller. Når matvaren avkjøles, krystalliseres deler av stivelsen, slik at den ikke kan fordøyes. Spis derfor gårsdagens mat med god samvittighet! Men ikke varm poteten opp igjen!

Hurra! Iblant kan jeg altså spise kald potetsalat som tilbehør! Lykke! Og så kan jeg jo forbedre salaten litt ved å putte oppi litt annet, som kokt sellerirot, for eksempel.

Neste delmål: Nå 120 kg innen sommerferien slutter den 20. juli

Her er forresten journalen min, og bloggen min.
millah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ganske liberal lavkarbo med naturlig mat og supermat Svar med sitat