Sv: Ketose og mygg?
Opprinnelig lagt inn av Lillemy71, her.
Kjøpt på Kreta og er lokalprodusert såvidt jeg forstod, men du kan sikkert finne noe om du googler litt. Kanskje Iherb har noe? Eukalyptusolje er helt vanlig eterisk olje og det kan man jo få hvor som helst.
Litt sent nå, for jeg er tilbake i Oslo, som om ikke annet er velsignet fri for mygg, knott og gklegg. 
Edit: Sjekk denne siden http://chemistry.about.com/od/health...trepellent.htm. Her er oppskrifter på naturlige insektoljer som man kan lage selv og det minnet meg på at min kjære tante som bor i Finnmark alltid lagde egen myggolje til meg. Hun brukte nøytral olje og sitron(?)olje som hun smurte meg innmed, fønka bedre enn sånn übergiftige myggsprayer 
Ser også at et kjapt søk på Iherb på insect repellant gir mange treff. Hvor "naturlige" de er har jeg ikke sjekka 
Akkurat litt for sent nå, da jeg kom hjem i dag. Men takk for tips! Får lagre som bokmerke til neste gang jeg er i et mygghøl. 
Opprinnelig lagt inn av Bønna200, her.
Jeg fikk en gang høre at myggen tiltrekkes av hormoner og at de med hormonproblemer er spesielt interessante for myggen.
Det var en på apoteket som sa det en gang jeg var der og kjøpte myggmiddel fordi jeg holdt på å bli spist opp.
Dette er jo litt interessant, dersom det er hold i det. Jeg har jo spist mer eller mindre på samme måten i ca åtte år, og jeg husker jeg var fullstendig oppspist av mygg sommeren 2009, og det skjedde over et døgn. Det var helt vilt, vi snakker over hundre bare på den ene leggen - det så ut som om jeg var skutt med hagle! Jeg var i ketose, kostholdet var i grunn likt som nå. Men nå i sommer, på samme plass (det tidligere omtalte mygghølet ...), uten så mye som en dråpe insektsmiddel på kroppen har jeg fått kanskje et knapt tjuetalls mygg- og knottstikk på beina, etter å ha stått tre dager på rad, i shorts og malt husvegg, uten særlig mulighet til å klaske eller feie de vekk. Og det klødde litt på kvelden, og dett var dett. Nå er det vel sånn at hormonbildet mitt er så og si diametralt endret siden den sommeren for fem år siden. Før lavkarbo reagerte jeg faktisk kraftig allergisk på alle insektsbitt, og fra å ha fått golfballstore utslag, som klødde noe vanvittig, så er det nå snakk om små "søte" kuler. Alles normal, altså.
Opprinnelig lagt inn av nellie, her.
Har du noe forskning på dette med ketose vs ikke ketose? Jeg har lært at man gradvis vil produsere mindre og mindre ketoner dess mer karbohydrater man spiser. Etterhvert vil man kanskje slutte å produsere, men det skjer et stykke over 20 gram karbohydrater for de fleste. Men mulig jeg har blitt feillært, så ser gjerne dine kilder.
Helt riktig, det. Det de fleste mener når de sier ketose, er strengt tatt målbar ketose. De fleste av oss vil produsere ketoner ved et inntak på opptil 100 gram karbohydrater om dagen, så teknisk sett er man i ketose da også, det kan bare ikke tilkjennegis ved å tisse på den berømmelige papirstrimlen.
Det er jo heller ikke nødvendigvis noe magisk ved ketose, og heller ikke noe gitt at det er den beste måten å få et vedvarende vekttap på for alle i hele verden. Noen må ned i 10-15 gram for å oppnå ketose - og dermed full fettforbrenningsmodus, mens andre kan seile helt opp i 50-60 gram. Det har vi jo sett mange eksempler på. Dessuten vil man jo over tid, gitt at man følger dietten og ikke ramler av, ikke produsere så mye overskuddketoner at det kommer noe særlig ut gjennom f.eks. ånden og sånn.
Det er litt for lett å lalle seg inn i en oppfatning om at ketose er den eneste måten og veien og lyset. Jeg trives veldig godt med det, og det funker, for andre er det ikke sånn. 

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
|