Sv: Den store håndarbeidstråden!
Hei! Jeg er litt usikker på hva du mener, men mistenker at du tenker opp/ned på diagrammet utfra hvor du begynner?! Du starter i bunnen av diagrammet og strikker oppover, og mellomrommene er indikasjoner på økning, ikke sammenstrikking, det vil si at når du begynner på diagrammet så skal du bare overse mellomrommene, og for hver tredje pinne øker du på hver side (der "stolpen" utvider seg ett hakk med en ekstra diagramrute på hver side), fire ganger. Når du har gjort det, og kommet til streken der tommelen liksom "møter" resten av mønsteret, og enda tre pinner, setter du de elleve maskene (de åtte du har økt, pluss de tre midterste som var der fra begynnelsen) på en egen tråd, legger opp elleve nye bak til resten av votten, og fortsetter oppover. Når du skal lage tommel, tar du bare de maskene du satte av på en pinne, lager nye enten ved å hente opp masker i kanten bak, eller legger opp nye som du kan sy fast etterpå. Håper dette var oppklarende, om ikke, spør i vei! Selbuvotter kan jeg. 
Legger ved lenke her til den samme oppskriften på norsk som jeg har brukt en hel masse, dersom du skulle synes det er enklere. 

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
|