Sv: Om kalorier
Med kaloritelledietter mener jeg dietter basert på å telle kalorier som f.eks. Grete Roede, vektklubben osv. Da jeg gikk på Grete Roede kurs for 8 år siden ble vi frarådet riskaker, mens det gikk inflasjon i knekkebrød med magerost. På de 8 årene har det jo blitt mer fokus på lavglykemisk mat også hos GR. I en ideal verden hadde det vært veldig fint om kalorier ikke hadde noe å si, og det aller beste er jo selvsagt at man lærer seg å spise iht kroppens sult- og metthetsignaler og at energiinntaket og balansen regulerer seg selv deretter. Men så er det jo dessverre slik at enkelte av oss, f.eks. jeg, er pent nødt til å ha en stikkontroll på det med jevne mellomrom, for jeg kan fint klare å trykke innpå 3-4000 kalorier i form av bra lavkarbomat og da vil jeg legge på meg, og jeg kan også finne på å gå i lange perioder med bare 1000-1200 kcalorier som igjen blir for lite. Jeg er kjempemisunnelig på dere som klarer å regulere inntaket bare ved å spise når man er sulten og til man er passe mett, og jeg skulle virkelig ønske at jeg kunne sluppet å tenke noe på kalorier. Men så lenge jeg skal ned i vekt må jeg dessverre holde kontrollen også der.
Sist redigert av Cyan : 22-08-14 kl 22:30.
|