Tråd: Om kalorier
Vis enkelt innlegg
Gammel 23-08-14, 00:55   #12
BenteR
Seniormedlem

BenteR sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Om kalorier

Opprinnelig lagt inn av Cyan, her.

Uansett hvordan man vrir og vender på det så må man ha energiunderskudd for å gå ned i vekt, og energi=kalorier. Så vil det jo være individuelt hvor denne balansen er hos hver enkelt avhengig av forbrenning, hormoner, kroppssammensetning, malabsorpsjoner etc. etc. Det sies vel også at et ketogent kosthold gir en fordel rent forbrenningsmessig. Så kalorier har jo noe å si, men man trenger jo ikke nødvendigvis å telle dem hvis man har en fornuftig sultregulering, og hvordan man setter sammen disse kaloriene spiller jo en svært stor rolle. Fett og proteiner vil for de aller fleste gi større metthetsfølelse enn karbohydrater, grønnsaker har lav energitetthet og derved bedre fyllegenskaper. Men dette er jo nærmest allmennkunnskap.

Tja, da lurer jeg på hvor mange kalorier jeg må spise for å gå opp igjen i vekt. Nå er jeg syk, men ingen leger har klart å forklare meg hvorfor jeg ikke klarer å gå opp i vekt igjen etter å ha blitt alvorlig undervektig selv ved 4000 kcal pr dag på ketogent kosthold.
I mitt tilfelle klarte jeg å gå opp fra 36,9 kilo til 41,5 kilo da det ble oppdaget at jeg er multiallergiker og jeg fjernet all maten jeg reagerte på, men jeg har stått på denne vekten i snart et halvt år, selv om jeg spiser mellom 3000 og 4000 kcal pr dag.

Poenget mitt er at om mine allergier kan forårsake at kaloriene plutselig ikke er nok til å få vektøkning, så kan andre ting forårsake overvekt selv ved et svært strikt kalori-inntak. Ifølge ernæringsfysiologen jeg går til på sykehuset, så er det vanlig ved matvare allergi og miste vekt, mens matvare intoleranse fører til økt vekt, og ingen av disse tilstandene har noe som helst med "normalt" kalori-inntak å gjøre.

Fordøyelsesystemet vårt er svært, svært viktig, og min personlige mening er at om man spiser normal mengde sunn mat og mosjonerer normalt og likevel går enten opp i vekt eller blir radmager, så er det noe i fordøyelsesystemet som ikke fungerer akkurat slik det skal.
Helt klart, spiser man alt for lite i forhold til vekt og aktivitetsnivå, så mister en person med et normalt fordøyelsesystem vekt, og motsatt;
spiser en person med et normalt fordøyelsesystem mer enn normalt i følge vekt og aktivitetsnivå, så legger vedkommende på seg.
Men både ut ifra hva jeg har erfart selv og hva jeg leser her inne, så er det langt, langt fra alle som overspiser eller underspiser, og likevel får de vektproblem.

Kaloritelle-dietter forutsetter at man
1) har et normalt fordøyelsesystem
2) holder seg på akkurat den kalorimengden man skal etter "kuren"