Vis enkelt innlegg
Gammel 31-08-14, 22:15   #24
Kanutten
Seniormedlem

Kanutten sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Peiling på øl?

Opprinnelig lagt inn av Legolas, her.

Jeg har drevet å brygge øl selv men måtte slutte med det da jeg fikk diabetes 2.

Når øl lages så utesetter man byggkorn for forskjellige temperaturer, dette kalles mesking. På de forskjellige temperaturene får man ut forskjellige karbohydrater i den ferdige vørteren.

Ikke alle disse karbohydratene er spiselig for gjær, dvs, bare en del av disse kan bli til alkohol. Så om man prøver å maksimere alkoholstyrken vil rest karboinnholdet bli lavest mulig men det er bortimot umulig å få øl med 0 karboinnhold slik det er mulig med vin.

Lavkarboøl lages med å meske mest på de temperaturene hvor det dannes karbohydrater som lar seg omdanne til alkohol, men dette ølet blir sjelden veldig bra.

Avhengig av forskjellige oppskrifter tilsettes det ofte andre karboholdige ingredienser som maltsukker, hvete, mais, brunt sukker osv.

Ølkjennere liker sjelden lavkarboøl, og skikkelig øl er fy fy på lavkarbo, så mitt tips er enkelt. Hold deg til vin med lavt restinnhold av karbohydrater eller til ren alkohol som f.eks vodka, gin osv.

Pysj, kjærestemannen brygger også øl og så lenge jeg kun drikker porter går jeg fremdeles ned i vekt. Andre sorter ala ale reagere magen på og jeg gå opp i vekt, uansett ale. Kun porter og stout som funker bra på lavkarbo for min del.