Vis enkelt innlegg
Gammel 25-09-14, 14:56   #3
Fettman
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2012
Innlegg: 34
Fettman er på en erverdig vei

Sv: Må det et søksmål til for å få endret holdningene?

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Det er mye tro, syns og føler på begge sidene. Du sier jo også at du TROR. Ikke noe er fastsatt og da blir det muligens litt vanskelig å saksøke. Saksøke hvem?

For min egen del vet jeg at dette er riktig, men jeg er ikke forsker eller lege så det spiller ikke så stor rolle hva jeg sier. Men selv om man ikke kunne fastslå at lavkarbo og fett ikke er farlig, eller at lavfett/høykarbo øker risikoen for hjerteinfarkt, så har man presentert det som fakta.

Man har ikke sagt, "vi TROR at dette er bra", men "sånn ER det". Det er hvertfall den holdningen man har gitt. Det har ikke vært noe alternativ som har blitt presentert befolkningen i det hele. Og hvis det viser seg at man bevisst har holdt tilbake eller unnlatt å ta i betraktning studier som viser noe annet, så er jo det direkte uetisk, for ikke å si kriminelt.

Nå vet jeg ikke om man kan holde enkeltpersoner ansvarlig i den forstand, men det kunne man kanskje også. Men generelt måtte det jo bli staten som må saksøkes. Man trenger ikke ha et hevnmotiv for å saksøke, noen ganger er det for å klarlegge hva som er fakta og hvordan ting skal gjøres. Det er jo samme prinsipp i Terra saken også, man kunne sagt at kommunene får skylde seg selv, men de stolte på ekspertene, at de ga korrekte råd. Så de må også holdes ansvarlig.

Det er jo en drøss med selskaper og folk som tjener penger på dette, legemiddelindustrien, leger, tannleger, de som produserer og videreselger høykarbo i forskjellige versjoner. Legemiddelindustrien tjente en god del penger i Norge på svineinfluensa vaksinen som var ren bløff, det har vist seg i ettertid den hadde liten positiv effekt, mens en del nå sliter med alvorlige bivirkninger. Disse folkene har jo ikke det minste lille tanke på om andre lider pga produktene deres, så lenge de tjener på det. De vil selvsagt ikke stoppe og vil presse på for å kunne fortsette å fremme det som gjør at de selger medisiner.

Jeg tror ikke det ville være urimelig eller umulig å gå rettens vei for å få endringer. Om ikke annet ville det føre til at de som regnes som autoriteter og eksperter vil være mer forsiktig med å hevde hva som er sunt/usunt når de ikke har grunnlag for det.

Hvis det er syns/føler/tror Statens ernæringsråd baserer seg på, burde de informert om det, eventuelt informert om forskjellige typer dietter.
Og/eller rett og slett si at de vet ikke hva som er best. Da fikk det være hver enkelts ansvar og finne ut hva som fungerer for dem.

Det er viktig at autoriteter og eksperter blir holdt ansvarlig for hva de sier, men det er spesielt viktig at staten gjør det, fordi staten skal representere befolkning og hva som er best for samfunnet og det brede lag. Dersom en eller annen slankepille produsent sier at man bør velge et kosthold fremfor et annet, har det ikke like mye vekt hos befolkningen, enn om rådet kommer fra noen som er ment å være uavhengig, som ikke tjener penger på hva forbrukerne kjøper.

Fettman er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat