Vis enkelt innlegg
Gammel 25-09-14, 15:46   #5
Fettman
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2012
Innlegg: 34
Fettman er på en erverdig vei

Sv: Må det et søksmål til for å få endret holdningene?

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Hva med andre faktorer? Røyking og søplemat f.eks. Det har overhodet ikke noe med hjerteinfarkt osv og gjøre? Det er kun at folk har spist for mye karbohydrater og fulgt statens retningslinjer, som er årsak til alle disse dødsfallene?

Tja hva er søppelmat, det er jo en masse karbohydrater. Selv om ingen har anbefalt søppelmat, så får jeg inntrykk av at avhengigheten til karbohydrater har vært kjent blant de som forsker på det. Røyking har man jo hatt før 80-tallet også. Statistikken viser jo at andelen overvekt og hjerteinfarkt gikk opp etter at man begynte å anbefale lavfett i større grad. Det er sikkert ikke tilfellet at alle som har dødd av hjerteinfarkt har gjort det som en følge av kostholdsråd, men i hvor stor grad det har hatt en effekt, tja det skulle ikke forundre meg om alle har blitt påvirket av det.

Det er jo en grunn til at statistikken endrer seg, det er ikke tilfeldig, det er jo alltid en årsak bak. Det er kanskje ikke praktisk mulig å saksøke noen eller noe for å ha forårsaket direkte død eller lidelse på denne måten, men man kan fremdeles holde de som skal være eksperter ansvarlig for sine uttalelser.

Mat er noe alle spiser hver dag, det har veldig effekt på helsa over tid. Derfor blir kostholdsråd veldig viktige, enten de er feilaktige eller korrekte eller manglende. Det henger ikke på greip at noe som har så stor effekt i samfunnet ikke skal kunne taes et oppgjør med, når man kan ta rettslige oppgjør med en drøss andre småsaker som ikke går på liv og helse løs.

Å late som om ingen er ansvarlig for dette tror jeg er feil vei å gå, for det er ikke tilfellet, ikke når det gjelder de rådene som har blitt og blir gitt.


Sist redigert av Fettman : 25-09-14 kl 16:08.
Fettman er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat