Vis enkelt innlegg
Gammel 26-09-14, 17:44   #10
Fettman
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2012
Innlegg: 34
Fettman er på en erverdig vei

Sv: Må det et søksmål til for å få endret holdningene?

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut, her.

"Søplemat er en masse karbohydrater". Sannhet med store modifikasjoner det der du. Det er gjerne annet enn bare karbohydrater med i bildet. Transfett, forskjell på gode/dårlige carbs, mye salt (ja, jeg vet salt er nødvendig og faktisk bra, men et karbobasert kosthold inneholder ofte veldig veldig mye salt), ymse konserveringsmidler, smaksforsterkere osv.

Ellers vil jo andre faktorer også kunne påvirke dette med f.eks hjerteinfarktsrisiko. Inaktivitet/aktivitet, stress/psyke, genetikk, spisemønster osv .

Jeg for min del tror det å skulle plukke ut en eller flere syndebukker for straff er feil vei å gå. Jeg har større tro på nytt (lavkarbo)fokus og mer forskning og kunnskap den veien. Lite å tjene på å sitte og være bitter og sur over det som har vært når man kan se fremover og ta bedre og sunnere valg enn tidligere. Mener nå jeg da.

Ja men hvorfor velger man søppelmat? Har ikke den avhengigheten man får til karbohydrater ved et lavfett/høykarbo kosthold noe som helst med å gjøre at det øker fristelsen til å spise den maten?

Og jeg mistenker dessuten at såkalte sakte karbohydrater kan være like farlig som de raske, ved at de tar lengre tid å gi kroppen signal om at man er mett, dermed overspiser man mat som tar lengre tid å fordøye, som totalt sett gir mye høyere andel av det dårlige kolesterolet.

Det er klart det kan være mange faktorer som spiller inn for hver enkelt, i hvert enkelt tilfellet, men over tide vil man kunne se tendenser, og over tid har vi sett at helsen til folk har forverret seg etter lavfett rådene ble mer anbefalt. Det er ikke tilfeldig.

Hvis du tror det handler om å finne syndebukker tar du feil. Det det handler om først og fremst er at folk som er i villrede får råd fra de man skulle kunne forvente ga seriøs informasjon, om å ha et kosthold som fører til helseskade.
Man kan ikke ignorere hva karbohydratavhengigheten fører til.

Enda verre er det hvis helserådene er blitt politisert, altså man har hatt politisk grunn til å holde viktig informasjon tilbake. Det er veldig uetisk og uprofesjonelt.

Jeg tviler på at de som med vitende og vilje har anbefalt et usunt kosthold kommer til å gi seg hvis de visste at de ga uriktig informasjon.

Jeg er ikke sikker på om folk skjønner alvorlighetsgraden i det.

Fettman er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat