Vis enkelt innlegg
Gammel 26-09-14, 20:26   #15
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Må det et søksmål til for å få endret holdningene?

Den reviderte kostrådsplanen fra Staten fra 2014 begynner å nærme seg det vi ønsker.
F.eks. anbefaler de nå
Protein 10-20 %
Fett: 25-40 %
Karbohydrater: 45-60 %

Videre setter de opp hvor mange kalorier vi skal regne dette ut i fra.For en kvinne i min alder betyr dette at jeg skal ha ca 2200 kcal pr dag. Om ikke min hoderegning er helt på bærtur, betyr det at Staten anbefaler 277 karbohydrater pr dag.
Det er et fremskritt fra tidliger! Spesielt med tanke på at karbohydratene er byttet ut med fett.
Anbefaler å lese kostrådene
http://helsedirektoratet.no/publikas...-aktivitet.pdf

Som jeg har sagt tidligere; hadde vi levd etter en slik plan både når det gjelder hva vi spiser, mengde vi spiser og ikke minst aktivitet, så er ikke dette galt i mine øyne. Den største kritikken jeg har mot denne planen er faktisk at de fremdeles anbefaler alle å spise korn, selv om antall mennesker med glutenintoleranse/glutenallergi/cøliaki stadig øker. De burde hatt et alternativ der.
Det blir veldig feil i mine øyne å skylde på Statens "diett" om man ikke følger den. Det blir det samme som å leve lavkarbo på de dagene det ikke er R i og så fråtse de andre dagene for deretter skråsikkert si at "lavkarbo funker ikke"

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat